Vă invităm marţi 10 noiembrie 2015, orele 18:00, la vernisajul expoziţiei de pictură a artistului Ion Lazăr, eveniment care va avea loc la Galeria SENSO (parter şi etaj), Bd. Unirii nr. 15, sector 5, București. Este prima expoziţie dedicată memoriei binecunoscutului artist plastic care a plecat dintre noi în august 2014.
Cuvântul de deschidere al expoziţiei va fi susţinut de criticul de artă Dr. Doina Păuleanu, director al Muzeului de Artă din Constanța.
Acest eveniment este realizat cu sprijinul Catena Grup, prin Programul Catena pentru Artă.
Expoziţia poate fi vizitată în perioada 10 noiembrie 2015 – 4 decembrie 2015, de luni până vineri între orele 11.00 – 18.00, sâmbăta și duminica între orele 12.00 -18.00.
Despre pictorul Ion Lazăr
Pictor, profesor, restaurator, expert în artă, desenator și scriitor, Ion Lazăr a trecut în neființă în luna august 2014. A absolvit Liceul de Artă „Nicolae Tonitza”, secţia ”Artă Monumentală” și Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din Bucureşti, secţia ”pictură de șevalet”.
Doctor în Arte Vizuale și scriitor, Ion Lazăr a fost membru UAPR (filiala ”pictură”), profesor la Academia de Artă Bucureşti și membru consultant al Asociaţiei Experţilor şi Evaluatorilor de Artă din România. A avut numeroase expoziții personale și de grup.
In memoriam…
„Ion Lazăr a părăsit această lume la doar 54 de ani, lăsând în urmă (pe linie profesională) o seamă de lucrări, proiecte şi scrieri despre artă.
Pentru a le pune în valoare, Galeria Senso, preocupată de zona creaţiei contemporane şi de autorii care s-au impus sau reprezintă doar propuneri pentru câmpul de consacrare, organizează expoziția cu caracter retrospectiv Ion Lazăr și editează un catalog (al doilea dedicat pictorului în anul 2015).
Privesc lucrările în curs de etalare pe simeze şi am certitudinea vocaţiei sale de pictor. Aceasta s-a bazat pe acumulări necontenite – părinţii Rodica şi Iacob Lazăr, în atelierul cărora artistul a văzut pentru prima data, uneltele meseriei, sunt nume apreciate ale plasticii naţionale –, pe exerciţiul cotidian şi pe admirația manifestată față de opera reprezentativă, indiferent de cine şi când a fost aceasta făcută.
În subtilitatea picturii sale desluşesc ecouri ale marilor epoci de cultură şi ale calităților conceptuale și plastice prin care acestea s-au impus în timp.
Am certitudinea că Ion Lazăr a lucrat mereu, pasionat, căutând să-şi perfecţioneze stilul şi să readucă în actualitate, secrete de compoziţie, perspectivă şi culoare sau tehnici ignorate ale maeștrilor din trecut.
A predat studenţilor de la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, în cadrul catedrei de specialitate, cursul Tehnicile picturii, cromatologie şi restaurare-tablou, prin care i-a introdus şi iniţiat în practici care le vor fi utile mai târziu, asigurând adecvare tehnică şi sănătate unor lucrări pe care le vor face sau întâlni în viaţă.
A iubit arta extrem-orientală cu stampele ei, civilizaţia bizantină cu icoanele şi arta ei somptuară, arta românească veche şi modernă, cu zugravii şi pictorii săi, creațiile Europei moderne, a cercetat misterul formelor în desene, gravuri, icoane, ansambluri murale, tablouri şi alte obiecte de artă realizate în această generoasă cuprindere temporală.
A purtat un neţărmurit respect profesorilor Vasile Grigore, a cărui clasă de pictură a absolvit-o în 1985, Marius Cilievici, de ale cărui sfaturi a beneficiat pe parcurs, dar şi lui Alexandru Ciucurencu, pictorul care i-a îndrumat în artă pe Rodica şi Iacob Lazăr, împreună cu serii importante de învăţăcei – astăzi artişti respectaţi – sau pe Corneliu Baba, dascălul profesorului său Liviu Lăzărescu şi a altor studenţi care s-au impus ulterior.
A reuşit să adune astfel laolaltă, sub semnul exerciţiului de admiraţie, viziuni care păreau opuse, dacă nu chiar antagonice şi artişti pe care o legendă tenace părea să-i fi despărţit pentru totdeauna” – Anca Vlad, Președinte Fundația FILDAS ART.
„Este prima expoziţie dedicată memoriei celui care a fost pictorul, desenatorul, profesorul fascinat de maeştri, restauratorul, expertul, condeierul, iubitorul de cultură, cunoscătorul smerit şi emerit Ion Lazăr, cu prea mare grabă plecat în august 2014 dintre noi.
La conturarea şi facerea expoziţiei a ostenit fără preget Iacob Lazăr, tatăl artistului şi a vegheat de sus, unde se şi află, mama sa Rodica; fiul a intrat încă din copilărie în atelierul lor încărcat de ustensile, pânze, culori şi făgăduinţe, păşind încă de pe atunci în lumea picturii, , după cum însuşi artistul constată într-una dintre scrierile sale.
De enigma aceasta – ne împărtăşeşte prin arta sa Ion Lazăr –, trebuie să te apropii cu sfială, precauţie, dezbărat de mândrie ori prejudecată; o poţi face din exterior şi atunci pictura se revelează (prin contemplare) privirii şi simţirii, generând emoţii estetice, sau din interior, unde nu îţi este dat să pătrunzi oricum, ci încet, treptat, prin truda şi meditaţia de zi cu zi, ca într-un parcurs iniţiatic; , se întreabă, grav şi neliniştit, artistul.
Prin această expoziţie şi cu lucrările din ciclurile de acum încheiate, răspunsul se impune de la sine: darurile sale sunt primite, iar opera lăsată în urmă a dobândit deja prestigiu şi aură muzeală.
Intrând în Galeria Senso, vizitatorii vor înţelege astfel de ce fundalul lucrărilor sale poate fi asemuit cu un palimpsest care păstrează, decantate, amintiri din epocile de pictură pe care le-a preţuit până într-acolo, încât a și lucrat în sensul lor. , ne comunică autorul într-o potrivită formulare.
Cei ce vor trece pragul expoziţiei – şi vor fi destui, aceia – vor desluşi, în profilurile şi siluetele aproape abstracte ale personajelor sacre din Cina cea de taină, în puritatea hieratică a celor din Închinare sau în sfiiciunea uimită a Fecioarei din Buna Vestire, că reverenţa respectuoasă a artistului în faţa capodoperelor care l-au precedat este asemănătoare veneraţiei cu care iconarii din Bizanţ cercetau achiropiitele(chipuri nefăcute de mâna omului) în primele secole ale marelui imperiu oriental.
Modestia pictorului, autentică atunci când scrie că arta acestor autori anonimi marilor stiluri: , nu trebuie să ne inducă în eroare. Dacă reţeta de lucru şi procedeul sunt deplin însuşite şi respectate, lucrările lui Ion Lazăr nu sunt nici còpii, nici lucrări previzibile, ci creaţii autentice, în care harul cunoaşterii şi bucuria revelaţiei s-au contopit cu sedimentele lăsate în muzeul său imaginar, de predecesorii vrednici de laudă şi pomenire.
Să mai notăm şi circulaţia motivelor, care îşi găseşte afinităţi secrete şi corespondenţe neaşteptate peste secole şi culturi, pentru a putea înţelege aparenta lipsă de unitate a expoziţiei, care este şi a operei în totalitate: – informează Ion Lazăr în scrierile sale – , . Capacitatea artistului de a se cufunda în artă şi a se confrunta cu repere culturale perene, conferă autenticitate operei şi dă sens întregii sale vieţi” – Dr. Doina Păuleanu – critic de artă, Directorul Muzeului de Artă Constanța
Vernisajul expoziției de pictură din 10 noiembrie a artistului Ion Lazăr urmează altor evenimente cultural-artistice găzduite de la începutul anului de Galeria SENSO. Remarcăm succesul expoziţiilor de pictură şi grafică ”Arborele vieții” – Alma Redlinger, al celei de sculptură și grafică „Formă şi Expresie” – Cristian Pentelescu și Ana Zoe Pop, al expoziţiilor de pictură Zamfir Dumitrescu şi Ion Anghel, al Expoziţiei Internaţionale de Artă Feminină Contemporană „Poduri Europene” (ediţia a XIII-a), al expoziţiilor de pictură „Just Imagine” – Oana Martia Cajal și cea a Anei Ruxandra Ilfoveanu.
Program Galeria de Artă SENSO:
Zilnic, de luni până vineri între orele 11.00 – 18.00, sâmbătă și duminică între orele 12.00 – 18.00.