In 1975, regizorul chilian, Alejandro Jodorowsky a inceput sa lucreze la cel mai ambitios proiect al sau: adaptarea cinematografica a volumelor Dune scrise de autorul american, Frank Herbert. Pentru ecranizarea din anii `70, regizorul a format o echipa de exceptie pentru acele vremuri. Din pacate, filmul nu vazut niciodata lumina proiectorului.
Productia a fost oprita dupa cheltuieli de milioane de dolari pentru decoruri complicate, mii de piese de recuzita, 3000 de storyboard-uri, numeroase picturi, costume si sute de pagini de scenariu.
In 2014 a fost lansat un film documentar despre sechelele lasate in cariera regizorului chilian de acest proiect grandios care nu fost terminat niciodata. Din pacate, acesta nu este singurul film, cu potential, care nu fost finalizat. In randurile de mai jos am alcatuit un top 10 al celor mai bune filme care nu au fost facute.
1. “An American Tragedy” de Serghei Einstein.
La sfarsitul anilor `20, Joseph Stalin si Uniunea Sovietica l-au etichetat pe Serghei Einstein: ”formalist”, apoi “provocator”. In urma acestui exil artistic, regizorul a plecat intr-un tur prin vestul Europei si Statele Unite ale Americii, oprindu-se la Hollywood.
Directorul companiei de productie: Paramount Pictures, Jesse L. Lansky, admira munca regizorului din patria mama si i-a oferit, in aprilie 1930, un buget de 10.000 de dolari pentru o ecranizare a romanului An American Tragedy (O tragedie americana), scris de autorul german, Theodor Dreiser.
Sase luni mai tarziu, Serghei Einstein a oferit un scenariu, dar Lansky a considerat ca povestea este atat de trista incat a reziliat contractul cu regizorul rus si l-a lasat sa plece acasa (la Moscova), platindu-i cheltuielile de transport.
2. “Heart of Darkness” al lui Orson Welles
Baiatul minune al romanului The War of the Worlds (Razboiul lumilor), care a facut valva pe scena teatrului american si la radio, a primit in 1940, ceea ce, istoricii de film, considera a fi: ce-a mai buna oferta de contractare pentru un regizor debutant. Orson Welles s-a facut remarcat in cinematografie, incepand cu anii`40, prin filme ca: Citizen Kaine (1941), Mr. Arkadin (1955), Touch of Evil (1958) si Vérités et mensonges (1973).
Desi, filmul sau din 1941, Cetateanul Kaine, a fost un esec financiar si un film mediocru pentru critici, in prezent, pelicula ramane unul dintre filmele de referinta ale artei cinematografice si un etalon pentru scoala americana de regie.
Lui Orson Welles i s-a garantat postul de regizor pentru doua filme, cu posibilitatea de a-si impune propria viziune si editare cinematografica, cu conditia sa nu depaseasca, bugetul initial, alocat de compania producatoare.
Pentru primul film, regizorul a ales sa ecranizeze romanul: Heart of Darkness (Inima intunericului), scris de autorul polonez Joseph Conrad. Welles urma sa il interpreteze pe narator (Marlow), fara sa fie filmat de camera, cu exceptia catorva scene, cu umbra sa, ori reflectii in oglizi deformante.
In schimb, publicul putea sa vada scenele filmate printr-o tehnica numita: “prin ochii personajului”, in acesta caz, prin ochii naratorului (Orson Welles). Proiectul s-a dovedit a fi costisitor, Welles a renuntat, si s-a concentrate pe un alt proiect, numit: Citizen Kaine (Cetateanul Kaine), finalizat in 1941.
Aceste sunt doar primele 2 filme, ale topului, prezentate in prima parte. Promit sa continui prezentarea acestor filme in articolul urmator.