Recenzie: Premiile Sunete 2014

-Sunete 2014-SUNETE-2014-16Pe 1 noiembrie, Gala Premiilor Sunete 2014 ne-a propus « un exercitiu de eclectism sonor », unde la Atelierul de Productie, jazz-ul, hip-hop-ul, rock-ul, alternativul, si electro si-au dat mana. A trebuit putin ragaz pana ca lucrurile sa se puna in miscare, insa odata pornite, au tinut pana la ora trei dimineata.

Seara a fost prezentata, intr-o maniera aparte, familiara si degajata de Artanu si de George Durbalau, Redactorul Sef – Sunete. Cu discursuri atat serioase, si mesaje puternice, ale lor si ale invitatilor, cat si simt al umorului, si Artanu pus pe șotii, evenimentul si-a urmat cursul. De-a lungul serii premiantii au urcat pe scena pentru lauri, iar publicul a avut parte de concerte din diferite genuri: Nopame, Javra, Yelllow, Theory of Mind, AFO, GOLAN, Firma, Coma, OCS

Premiile Sunete – un sprijin pentru muzica romaneasca

Premiile Sunete ne-au redat, din nou, speranta ca muzica buna romaneasca mai are inca un sprijin in tot haosul muzical autohton, al unor forme fara fond.

Sa ne intoarcem la vorbele de duh ale lui Maiorescu? Atunci cand zicea (rezumam): decat sa faci un lucru, orice ar fi el, arta, stiinta, etc. fara maturitatea necesara si cunostintele legate de domeniu, mai adaug traire si interes pentru domeniu in sine, mai bine stai in banca ta. De ce? Pentru ca citam: «  forma fără fond nu numai că nu aduce nici un folos, dar este de-a dreptul stricăcioasă, fiindcă nimicește un mijloc puternic de cultură ».

Pe 1 noiembrie, s-a vorbit despre « acea » muzica romaneasca, tanara, pe de-o parte formata si inca in formare, cu atitudine, cu co*ie, dar cu un tupeu simtit, educat, care nu se da in spate, si care revine si mai puternica dupa orice lovitura. Rock, hip-hop, electro, alternativ, jazz, toate au avut cate un reprezent-Sunete 2014-SUNETE-2014-103ant de «seama » la eveniment !

Ca am ajuns aici, la « reveniri », la indemana imi vine exemplul trupei Firma, care in cadrul Premiilor Sunete, a castigat premiul pentru Most Wanted Come Back. Inainte sa nu mai stim nimic de ei, intainte sa dispara de pe piata, Firma era prima trupa romanesca, nominalizata la o sectiune internationala, « New Sounds of Europe » la MTV Music Awards in Muchen, in 2007, plus nominalizari la MTV EMA Best Romanian Act din 2004 și MTV RMA Best Rock Band din 2005.

Au trecut cat? 7 ani?… de cand trupa nu mai avusese aparitii, insa iaca-sa! Firma revine cu un super avant si un nou suflu! Proaspatul album lansat, « Descantece – Vol. I », ia din ce in ce mai mare amploare in Romania. Este un album cu un continut profund si bine aranjat, atat pe partea de sunet cat si pe lirica. Intai iti ridica parul de pe mana, te baga in transa, dupa care te loveste, te trezeste si te pune pe ganduri. Bine ati revenit, ne era dor, ne era nevoie! Si l-au mai si lasat la download pe Soundcloud, exact dupa lansare.

Apoi sa zic de Implant pentru Refuz. Ne-au transmis ca sunt in studio, lucreaza la noul album, nici n-au apucat sa vina sambata sa isi ridice premiul pentru Best Rock; dar ce ne asteapta, un album, zic ei : « o explorare de noi teritorii sonice si lirice, o explorare a sufletului si a reactiilor noastre fata de tot ce se intampla ».-Sunete 2014-SUNETE-2014-125

Adica lucrurile se misca, iar in miscarea lor, haotica, browniana, se redefinesc directii, se contureaza curente, se cern valorile, se stabilizeaza cultura.

Cativa pumni de trupe care tin suflul muzicii romanesti in viata, stau pe baricade, sunt tineri, si lupta, si compun, si trag, si muncesc pentru ca ei cred! Cred in muzica, cred in cultura si in valori. Au mesaje de transmis, au suflete de atins, si energii de impartasit.

S-a vorbit despre autenticitate. Ieri, Maria Balabas a prezentat premiile pentru Best Alternative. N-am mai auzit de ceva timp un discurs asa de direct si spus cu atat vana, despre autentitcitatea muzicii romanesti. Si ea vorbea de « acea muzica romaneasca », de care mentionam mai sus, aici reprezentata prin categoria de Alternativ – ca fiind una dintre categoriile ce marcheaza autenticitatea noastra. Vorbea de artisti care si-au dat seama de poeticitatea limbii romane, si au pus-o in valoare.

« No favorites here, all great stuff »

Artistii castigatori au fost votati exclusiv de catre industria muzicala: « case de discuri, radio, tv, presa scrisa, online, artisti, organizatori evenimente etc» . Aseara, acesti oameni talentati au fost rasplatiti pentru munca lor!

« Fiecare cu povestea lui, cu inceputurile si derularile de pe parcus, care cum a vrut sa cante, si in ce formula s-a concretizat, idei transformate in actiuni, actiuni transformate in arta si duse apoi mai departe;  sa-i ascultati pe toti acestia ce se rotesc in proprii vise. » Stefan Tivodar, Sunete.

-Sunete 2014-SUNETE-2014-74

Lista cu cei nominalizati pentru sectia New Comers a fost foarte diversa. De la electro, pop, rock, s-a mers pana la experimental, stoner, un pic de jazz si pe alocuri de ska. Un fel de « de toate pentru toti », spune Edward Ciurea, intr-un articol din Sunete, dedicat noilor veniti. Asta nu poate sa ne transmita decat faptul ca muzica romaneasca are un bun potential de creativitate si dezvoltare. Trupa castigatoare a fost Theory of Mind. Dupa ce au primit premiul, i-am putut asculta si experimenta sunetul live dream pop. Si iar Clujul ne dovedeste ca exista o magie aparte in acel oras, care vedem ca inspira constructiv formatiile ajunse sau provenite de acolo.

Sectiunea New Jazz a fost marcata de premiul acordat trupei JAVRA. Proiect proaspat lansat anul acesta, care cu hotarare a urcat pe scena, iar sunetele s-au impletit intr-un aranjament de jazz cu pasaje clasice, traditionale si momente in care versurile aduceau o bucatica de rap in prim plan, ca mai apoi atmosfera sa se destinda pe refrenuri deschise, armonice.

Pe frontul de est, in Romania, hip-hop-ul este mai viu ca ieri si observam ca in ultima perioada se tot dezvolta! Subcarpati au obtinut premiul pentru Best Hip-Hop, iar ca live acts, AFO a adus oamenii mai aproape de scena cu sesiuni de freestyle, pentru care sunt bine recunoscuti!

Premiul Best Alternative, ne-a tinut putin Best Electro Golanin suspans…o lista de nominalizati cu trupe una si una, greu de ales. Castigatorii au fost Les Elephants Bizzares.

La categoria Best Dj, Artanu a tinut o scurta prelegere despre cat de important este un Dj; de faptul ca nu este usor sa iti constientizezi si sa iti asumi acest rol. Trebuie sa fii un « colectionar » cu suflet, cu simtamant, bine cultivat muzical. Castigatorul a fost spre surpinderea unora (fiind in public si auzind cateva pareri), Dj Vasile. Cu multi ani de mixat la activ, dupa ce a cazut comunismul, el a adus un mare aport industriei muzicale si FM-ului, si vedem ca acest lucru nu s-a uitat.

Trecem la categoria electro, unde Golan, o trupa nu foarte veche, se afirma rapid pe piata si castiga premiul pentru Best Electro. Mai apoi, artistii au urcat pe scena si ne-au demonstrat printr-un amalgam de sunete si instrumente, maiestria lor. Percutii combinate cu linii jazzy de trompeta, un sound clar electro, un laptop ce face minuni si sample-uri, rezulta un concept interesant, « eclectic », unde sunetele se imbinau intr-o armonie ingenioasa, pe alocuri conturate de voce.

Trupa Coma a obtinut doua premii: categoria Best Video pentru videoclipul « Chip » si au fost the Most Wanted Romanian Band. Penultimii in a inchide seara, concertul Coma a dezlantuit publicul din Atelierul de Productie! A fost atata energie pe scena, incat, ca spectator nu puteai – EFECTIV – sta pe loc!

-Sunete 2014-SUNETE-2014-149

Cel mai bun album al anului a fost desemnat Sebastian Spanache Trio – « A Pasha’s Abstinence », si astfel, vedem cum jazz-ul combinat cu fusion si improvizatii se afirma din nou. Desi trupa nu a fost prezenta, au transmis un video simpatic de multmire.

Deoarece pe langa muzicantii in sine, un rol foarte important il au si cei care asculta muzica, o analizeaza, o critica si scriu despre ea; o promoveaza, fac emisiuni radio sau tv, unul dintre premiile Sunete a fost « Jurnalism printre sunete », iar castigatorii au fost pe seama – Florin-Silviu Ursulescu, Alex Revenco, Lenti Chiriac, Razvan Hefe, GuerriLIVE Radio Session cu Bogdan Serban. Si festivalurile au avut o categorie in Gala Premiilor Sunete, iar castigatorul a fost Electric Castle, care a inceput deja sa anunte line-up-ul pentru editia viitoare! Stay tuned!

Legata de ultima categorie de nominalizari, pe care o sa o prezint, citam iar din clasici « Un popor care nu isi cunoaste istoria este ca un copil care nu isi cunoaste parintii ».  Istoria are aceeasi importanta si in muzica, iar tocmai acest lucru a vrut sa arate Revista Sunete: «…am vrut sa nu uitam de unde venim », spune George Durbalau. Astfel, premiile Pionier în sunete a fost acordat lui Rodion G.A si lui Adrian Enescu pentru importanta ce au avut-o si o au in dezvoltarea muzicii romanesti.

-Sunete 2014-SUNETE-2014-30

Trecem in catastif ca seara a fost deschisa de trupa Nopame, cu un sound electronic, nu-disco, combinat cu percutii live si un sax funky-jazzy. Apoi, a urmat trupa Yellow cu un concert, prin care au incercat sa dezmorteasca publicul, cu un sound creativ, colorat, destul de plastic, cu treceri abrupte de la intrumente live la beat-uri de electro, house. Ca in final, evenimentul sa atinga apogeul cu OCS, la platane. Glumesc! Cu un show plin de dinamism, asa cum suntem obisnuiti, OCS au stiut sa incheie apoteotic prima editie Gala Premiilor Sunete si nu au uitat sa incurajeze publicul sa mearga la vot. : )

O initiativa foarte faina, demna de laudat, Gala Premiilor Sunete este dovada ca se poate! Este dovada ca inca avem incredere in muzica romaneasca si in viitorul ei! Dupa cum spunea, Daniel Rocca –  frontman-ul Firma, «speram ca aceste editii sa continue, altfel ce au facut ei pe 1 noiembrie a fost… degeaba». Well, da… si nu… Ne-au mai dat macar un avant!

Mno, ne intalnim la urmatoarea!