RECENZIE: Cripta (2014)

cripta-228356l

„Cripta” este o productie Ro de Film (Romania) si Milonga Productions (Franta), sustinuta de Centrul National al Cinematografiei, Eurimages, Societatea Romana de Televiziune, Région Midi-Pyrénées, ESAV Toulouse si Paradox Film, care a avut premiera vineri, 12 septembrie 2014 la Cinematograful “Studio” din Capitala.

O drama în regia lui Cornel Gheorghita, dupa un scenariu de Jean Samouillan. Din distributie fac parte: Serge Riaboukin (Leduc), Camelia Pintilie (Catalina), Constantin Florescu (Cristiano), Gabriel Spahiu (Popescu) si Sanda Toma (batrana).

“Cripta” spune povestea unui afacerist francez, Leduc, interpretat de actorul Serge Riaboukine, venit in Romania pentru a investi in renovarea unui cartier parasit din statiunea Baile Herculane. Unul dintre muncitorii care lucrau in imprejurimi, a descoperit in subsolul unei cladiri o fresca veche din vremea Imperiului Roman.

Aceasta descoperire ajunge repede la urechile afaceristului francez care, afladu-se in oras se duce sa vada aceasta opera de arta a stramosilor nostrii. Intuind ca fresca ar putea fi clasata in Patrimoniul National si lucrarile de renovare ar putea fi intarziate sau oprite pe o perioada nedeterminata, afaceristul decide sa se duca singur in acel subsol si sa dea foc peretelui pe care se afla pictata fresca.

Dupa ce da foc peretelui asteapta sa plece tota lumea pentru a iesi din cripta, dar ultimii muncitori care ies din curtea interioara a cladirii inchid portile de fier. Leduc se grabeste sa iasa, ajunge la porti si rupe clanta. Din acel moment ramane blocat intr-o curte interioara cu ziduri inalte si cotloane care nu duc nicaieri.

Cornel Gheorghita a explicat pentru toti cei prezenti ca scenariul acestui film a fost scris de Jean Samouillan. Initial, povestea scenariului avea alta locatie. Personajul principal era tot un om de afaceri francez, dar venit din Paris in regiunea rurala din Toulouse, unde ramane blocat intr-o cladire timp de cateva zile.

Inspiratia scenaristului a venit intr-o zi cand se afla acasa, in curtea interioara, unde a stat toata ziua sa vada daca o pisica ratacita reuseste sa iasa din curtea sa, urcandu-se pe gard, pe zid sau pe un burlan. Pisicul s-a chinuit o mare parte din zi, dar nu a reusit.

Atunci scenaristul sa gandit ca in locul pisicului ar putea fi un om. Un barbat in putere, prins, blocat pe un domeniu, de unde incerca sa iasa si face tot ce ii sta in putinta pentru a reusi. Apoi scenariul a fost schimbat. Afaceristul francez a fost “mutat” din Toulouse in Romania, la Baile Herculane.

Captivitatea sa putea fi plasata oriunde, pentru ca scenariul a avut o idee universala, ce putea fi pusa in practica oriunde, ne-a mai explicat regizorul Cornel Ghorghita dupa premiera de la cinematograful “Studio”.

Regizorul spune ca a fost atras de ideea unui strain care sa traiasca aceasta întâmplare deoarece, în acest fel, ar exista doua bariere – bariera fizica, a unui om blocat într-un imobil, si bariera lingvistica, care il impiedica sa isi faciliteze scaparea.

Despre Serge Riaboukine, Cornel Gheorghita spune ca este un actor “care joaca precum un star, dar nu are aerele unui star”. Actorul Serge Riaboukine, a vazut potentialul scenariului si greutatea care va sta pe umerii sai pentru cea mai mare parte a afilmului.

cripata 2

“Am fost sedus de regizor înainte de scenariu. Cand am citit scenariul, am vazut cat de bine e scris. (…) Eu am simtit ca sunt blocat în cladire, apoi în tara, pentru ca nu vorbesc limba. Am trait în mod intens scenariul acesta”, îsi aminteste el.

Asa cum a spus regizorul Cornel Gheorghita inainte de proiectie, “Cripta” este “un film de arta”, dar eu pot adauga ca acesta este un film despre viata, barierele dintre oameni, dorinta de imbogatire, riscuri si pierzanie. Un film clasic unde spectatorul trebuie sa accepte conventia, si printre momente dramatice, sau triste se mai pot strecura cateva secunde de comedie si umor.

Filmul nu a intins plasa fictiunii spre colturi indepartate care sa faca privitorul indiferent sau plictisit. Inspirat din viata reala, crud, malavolent si parsiv, afaceristul cade in propria sa capcana, dupa ce distruge o opera de arta dintr-un oras ingnorat aflat intr-o tara subestimata.

Dar, cum multe lucruri sunt ironice in viata, pentru fapta sa francezul a fost pedepsit de soarta. Toate lucrurile s-au intors impotriva lui, toate l-au tinut in loc si toti l-au tratat ca pe un intrus, declarat vinovat fara proces si fara aparare.
Grabit sa se spele pe maini de marsavia comisa, personajul principal se garbeste spre porti si rupe clanta.

Ramane blocat intr-o inchisoare fizica din care incearca sa scape prin diferite metode. Isi pastreaza puterea psihica, vointa de a se elibera, dar nu pana la sfarsit.

Regizorul acestui film, Cornel Gheorghita, a spus ca personajul se afla captiv in cladire la modul figurat, ca putea iesi oricand de acolo, dar asta nu este adevarat. Captivitatea sa fizica este reala. Incearca sa rupa portile, sa se catere pe zidurile inalte, sa se urce pe cladire.

La un moment dat se catara pe cosul inalt de zeci de metrii, dar nu poate ajunge nicaieri de acolo, si in final ajunge pe un canal de sub cladire, blocat cu gratii de fier arse in lumina soarelui de pe pamantul libertatii.

Constrangerea fizica a personajului este cat se poate de cruda si ironica. Nici celelalte personaje nu il ajuta pe francez sa iasa din imobil: Batrana il ia peste picior si il ignora, copii nu il inteleg, sau il pacalesc, femeia cu moravuri usoare si “prietenul” ei incearca sa il jefuiasca.

In cele din urma zidurile ce il tin captiv in doboara psihicul si voita launtrica de se elibera. Dupa ce Catalina lasa poarta deschisa, si el revine pe banca, nu vrea sa se mai pacaleasca cu gandul ca cineva ia deschis poarta.

El stie acum ca portile nu se vor mai deschide, el simte ca acolo va ramane si nu mai are nici o sansa sa iasa viu in libertate. Nu mai realizeaza, sau nu ii mai pasa ca poate iesi daca mai incearca odata.

Si poarta stand deschisa, el sta in agonie la cativa metrii de libertate si viata fara huzur. Nu mai incerca sa scape, convins ca acolo va muri ca un animal crescut in captivitate sau tinut acolo un timp indelungat, care nu mai stie ce este libertatea, nu isi mai aminteste de unde vine, si ce poate sa faca.

El nu mai vede ca poarta sta deschisa, el vede aceeasi poarta titanica, inchisa pe din afara, ce ii tine corpul si mintea prizonier in consecintele propriilor sale fapte, pe care, in final, le regreta.

Mai jos, trailer-ul filmului “Cripta”:

Actualitate

HANS ZIMMER’S MUSIC LIVE IN BUCHAREST

Sambata dupa pranz, undeva pe la orele 16.30, am avut sansa sa particip la unul dintre cele 4 concerte...

Tenorul ŞTEFAN von KORCH cântă din nou CARMINA BURANA în România, la Palatul Culturii din Bistriţa-Năsăud pe 17 noiembrie

Melomanii din Bistriţa au ocazia să îl asculte pe tenorul Ştefan von Korch, recunoscut pentru interpretarea din Carmina Burana în...

“Ups…mi-a intrat AMANTA-n casă,” care va fi gazduita pe 18 noiembrie la Teatrul national – Sala Pictura.

Spectacolul “Ups…mi-a intrat AMANTA-n casă” – o savuroasă comedie cu mare succes la public, va avea pe 18 noiembrie...

JAZZ SYNDICATE FESTIVAL îl aduce pe AVISHAI COHEN la Palatul Bragadiru – Sala Teatrului Godot pe 15 noiembrie

Pentru pasionati de jazz, showul sfârşitului de an va avea loc la Palatul Bragadiru: AVISHAI COHEN, una dintre cele...

Concert MEŞTERII ROCK pe 14 noiembrie la The Pub Universităţii

Pe 14 noiembrie 2024 în ambianţa elegantului club de la Universitate vor avea loc două eveniment ce au în...

REGULI DE ACCEST ŞI CONDUITĂ “HANS ZIMMER’S MUSIC LIVE IN BUCHAREST”. OASPETE SPECIAL ESTE VIOLONISTA RUSANDA PANFILI

Artista scenograf şi regizor de film, Mariana Pachis, va modela in nisip cadre impresinante din celebrele pelicule! Producțiile Sand...

Ce mai este nou?Citeste
www.roevents.ro

Recomandările redacțieiStiri
www.roevents.ro