Dupa ce am ales primele 10, cele mai bune filme, lansate in aceste 6 luni ale lui 2014, ne indreptam privirile spre acele productii de lung metraj, departe de obiectivele financiare si campaniile de promovare interprinse in scopul unui profit indestulator pentru actori, regizori si producatori.
A fost greu sa alegem cativa concurenti viabili la fiecare segment al competitiei. De aceea sunt doar cele mai importante categorii. Stiti, acelea de care auziti in ziare, la radio, la televizor, sau pe site-uri de stiri, in maximum 2 paragrafe.
1. Cel mai bun design de productie – ‘’The Grand Budapest Hotel”
Adam Stockhause este artistul ingenios din spatele design-ului ‘special’ din “Marele Hotel Budapesta”, ajuns in atentia juriului de Oscar dupa ce s-a remarcat anul trecut cand a lucrat la decorurile modeste, dar elegante, facute pentru filmul “12 Years a Slave”.
Nu sunt un fan al acestui artist, de care nici nu am auzit pana acum, si nu pot spune ca sunt impresionat de lucrarea sa ciudata, comica si desprinsa din experientele unui amator de stupefiante.
Totusi, in lipsa altor candidati, ar merita o nominalizare la Oscar.
2. Cel mai bun montaj – “Edge of Tomorrow”
Filmul cu Tom Cruise din varala lui 2014 a avut mare succes la public si in randul criticilor de film chiar daca producatorii si-au asumat un risc considerabil atunci cand au hotarat sa adapteze un joc video pentru marele ecrane, in regia lui Doug Liman cu James Herbert angajat pentru montaj.
Povestea unui personaj care trebuie sa retraiasca la infinit o zi din viata sa de soldat futuristic nu este o sarcina usora pentru cei care se ocupa de montaj. Din fericire, oamenii care s-au ocupat de montaj au facut o treaba foarte buna, alternand momentele de actiune cu cele statice si scenele dramatice cu cele amuzante (la final).
3. Cea mai buna imagine – “Under the Skin”
La sfarsitul anului, cand se va trage linie si se va da rezultatul, regizorul Jonathan Glazer, va fi, fara indoiala, felicitat pentru munca depusa la aceasta productie SF, dar o mare parte din merit ii revine si lui Daniel Landin.
Veteran al industriei cinematografice si muzicale, Daniel Landin este cunoscut pentru munca depusa la videoclipul melodiei “Teardrop” al trupei Massive Attack, (cunoscut de fanii serialului “Dr. House”), videoclipul “Hunter” al artistului Bjork si “Young & Beautiful” al cantaretei Lana Del Rey.
4. Cea mai buna actrita in rol principal – Jenny Slate in “Obvious Child”
Jenny Slate castigatoare a premiului Oscar pentru cea mai buna actrita? Poate intr-un univers paralel. Totusi, nu strica sa mizam un pic pe intuitia spectatorilor, curajul actritei de a interpreta rolul din “Obvious Child” si lipsa de prejudecati a juriului.
Jenny a facut parte din echipa de actori a emisiunii “Saturday Night Live”, apoi a decis sa treaca pe marile ecrane cu primul ei rol de zile mari intr-o comedie romantica inspirata din situatii reale. Personajul ei este degajat, mereu cu replica pregatita si inteligenta…pentru asta merita (doar), o nominalizare.
5. Cea mai buna actrita in rol principal – Shailene Woodley in “The Fault in Our Stars”
“The Fault in Our Stars” este o poveste de dragoste a secolului XXI, departe de succesul preconizat in sufletele si inimile celor de la Fox Channel. Totusi, filmul este o ecranizare a romanului scris John Green, o sursa cu mare potential pentru etaparea talentelor actoricesti ale actritei americane, care reuseste sa straluceasca cateva momente, dincolo de toate cliseele cinematografice si momentele ciudate aparute in pelicula.
Personajul actritei Shailene Woodley aduce putin realism in filmul regizat de Josh Boone, care tinde sa ecranizeze orice roman in maniera clasica a filmelor americane de la Hollywood. Nu sunt sigur daca actrita va fi nominalizata la Oscar, dar asta nu inseamna ca trebuie uitata pe viitor. Are potential, mai departe, tot ce conteaza sunt viitoarele roluri pe care le va interpreta.
6. Cel mai bun actor in rol principal – Channing Tatum in “22 Jump Street”
Nu trebuie sa va alarmati cand auziti numele actorului Channing Tatum in aceeasi propozitie cu cuvantul Oscar.
Cu toate acestea, anticipez succesul din “Foxcatcher”, si cred ca juriul Academiei de Film American poate face o exceptie cand vine vorba de “22 Jump Street”.
Contiunarea reecranizarii dupa filmul original din anii ’80 cu Johny Depp “21 Jump Street”, este un mix de comedie si actiune, valoros pentru potentialul actorilor, nu pentru interpretarea de ansamblu sau succesul productiei pe piata mondiala.
Channing Tatum mai are multa paine de mancat pana va ajunge castigator al statuetei de aur. Poate sa isi mareasca sansele daca renunta la filmele de comedie, cu personaje debile si infantile. Contradictia vine atunci cand ne gandim la actorii care vor bani nu premii.
7. Cel mai bun actor in rol principal – Ralph Fiennes in “The Grand Budapest Hotel”
Ralph Fiennes se afla pe lista scurta a actorilor buni care nu au castigat premiul Oscar pana acum. Cu toate acestea merita o nominalizare pentru rolul lui Gustav H. in filmul “The Grand Budapest Hotel”, regizat de Wes Anderson.
Finnes este un actor de moda veche care apare rar in rolul unui personaj comic. De aceea el reuseste prin replicile alambicate, stufoase si pline de umor, sa transforme un personaj previzibil, snob si oportunist, intr-un erou memorabil si adorat de public.
Nu stiu daca ar fi putut sa-si interpreteze rolul mai bine de atat. Daca ar fi putut sa faca asta, comedia s-ar fi transformat in drama si erou ar fi devenit o alta victima.
8. Cel mai bun regizor – Gareth Edwards, “Godzilla”
Atunci cand angajatii companiei de productie Warner Brothers au adus proiectul “Godzilla” in fata celor care aproba finantarea, toata lumea a speculat ca filmul va fi un esec, sau cel mult, o productie banala. Acum vedem ca nu au avut dreptate.
Filmul a primit o nota mare din partea publicului si din partea criticilor, in mare parte, datorita regizorului Gareth Edvards, hotarat sa pastreze mostenirea lasata de colegii japonezi in anii ’50. Acesta a modificat cateva tehnici vizuale si efecte speciale pentru a se apropia de stilul cinematografic clasic, folosit in 1954.
Stiind ca e responsabil de continuarea unei legende, Edwards s-a inspirat din lumea care îl înconjoara, asa cum a facut Ishiro Honda înaintea lui. El a scris si a regizat filmul, a realizat designul, l-a filmat si a creat toate efectele vizuale pe laptopul sau.