Subtitlu – Daniel Trifu a dat “patrafirul” pe portul popular
Ai absolvit Teologia, dar ai ales să te dedici muzicii populare, folclorului, alături de un taraf.
Cum s-a intamplat asta?
Nu mi am intalnit jumatatea pentru tot restul vietii, ca sa pot depune dosarul pentru preotie, dupa terminarea studiilor și astfel,ca să nu pierd timpul, m am gândit sa mai studiez ceva. Cum muzica și teologia concurau încă din copilărie pentru locul 1 pentru podiumul vietii mele, am hotărât să mă înscriu la Conservatorul Bucureștean. Acolo am întâlnit eminenți profesori ce m-au îndrumat și m-au încurajat pe acest drum.
Cum au primit cei din jur decizia ta?
Nu au fost problem majore… Pe toată perioada de 9 ani, cât am studiat teologia, am întâlnit oameni din breaslă și anume din mediul teologic care, văzând această chemare a mea spre artă, spre muzică, m-au îndemnat să încerc această cale. De la Dumnezeuzeu a fost aceasta și spun acest lucru pentru ca ce altceva pot face decât muzică, din moment ce de 1 octombrie, când eu m-am născut, este omagiata muzica la nivel internațional, practic este ziua internațională a muzicii, iar în calendarul creștin ortodox este prăznuit Sf. Roman Melodul, unul dintre sfinții care au pus bazele muzicii bisericești?!
Ce stil muzical te reprezintă și de ce taraf?
Mă reprezintă stilul interbelic, muzica pre-orășenească, ce se cânta în târgurile din suburbiile orașelor în perioada interbelică. De când a luat ființă muzica în interiorul meu (la vîrsta de 9-10 ani), m-am contopit și m-am regasit în acest stil muzical.
Cred că sunt un “suflet vechi într-un trup de actualitate”… cu toate că nu prea cred în reîncarnare :D.Dorinta de a canta cu un taraf porneste tot din copilarie. Cu taraful am crescut, taraful a făcut să încolțească în sufletul meu primele sentimente de dragoste pentru muzică.
Dincolo de talent, e nevoie de specializare, de studii. Tu ce studii muzicale ai?
Primele mele studii muzicale au început în perioada seminarului teologic, unde studiam atât muzică bizantină cât și muzică lineara. Apoi, în facultate, la Teologie, am făcut mult ansamblu coral, urmand apoi și cursurile Școlii Populare de Artă, unde i-am avut ca profesori pe eminentul Aurel Mustațea și pe dna. Ana Piuaru.Conservatorul bucureștean a încununat studiile mele muzicale, deoarece aici am studiat muzica cu toate ascunzișurile ei 🙂
Ai reusit sa lansezi vreun album?
Sunt în căutarea unui hit, de ceva vreme încerc să-l găsesc acolo, printre inspirațiile mele compozitionistice de moment. Sper să fie aceasta ultimă piesă, numită „Hora”, pe care urmează să o lansez saptămînile ce vin! Am înregistrat în 2012 la Electrecord un prim album
cu folclor muntenesc și acum am 11 piese imprimate deja pentru un nou album… mai fac încă 5 după care o să editez albumul cu numărul 2.
Cui i se adreseaza muzica voastra si ce va recomanda in fata concurentei, care este atuul vostru?
Muzica noastră surprinde aspecte din viața de zi cu zi a omului “vechi”, aspecte ce se regăsesc și astăzi în viață cotidiană. (Ceri nenică multe lefuri și iubesti numai cu cecuri; Întreabă tu haina mea,câte-au mai dormit pe ea etc). Așadar, orice persoană iubitoare de un stil muzical cu rădăcini “vechi” se poate regăsi în muzica noastră. Vestimentația, respectul pentru muzica de factură veche și simțul răspunderii cu care o abordăm reprezintă atuurile
noastre.
Revenind la decizia de a face o cariera muzicala, cand ai absolvit Teologia si care este povestea migrării tale către zona „light” a vieții, zona deentertainment?
În 2006 am absolvit teologia. Două mari iubiri am avut și am în viață: Dumnezeu și arta \ teologia și muzica.Tot timpul aceste două iubiri concurează pentru locul 1 de pe podiumul vieții mele…. Am început cu muzica, la modul că studiam pe la 10 ani cu un lăutar din
zona mea natala (Ialomița) apoi m-a cucerit biserica, unde aveam trăiri speciale imediat ce pășeam în interior. Pe la 12,13 ani am mers la seminar dintr-o convingere personala
foarte puternică, după care prin anul 3 muzica a inceput iară să fie un “adversar” de temut al teologiei, datorită unui profesor care, văzând talentul meu, îmi spunea că asta trebuie să fac. Totuşi, după cinci ani de seminar, am mers tot la Teologie la facultate, gîndindu-mă la anii pierduţi. Ajuns la facultatea de Teologie din București, la fel am întâlnit oameni ce mi-au apreciat talentul și m-au îndemnat să iau calea muzicii. Întâi prin intermediul Şcolii de Arte și apoi prin intermediul Conservatorului, am început să iau cât mai serios această opțiune pentru că în preajma ei mă simțeam în lumea mea… nu exista bucurie mai mare… Apoi, ușor ușor, au venit primele apariții Tv la care am avut mari emoții, emoții copleșitoare pe care nu le-am depășit din prima, însă atât de mult mi-am dorit să continui și să mă lansez în această branșă, încât le-am depășit în cele din urmă. Așa am reuşit astăzi să am săptămanal apariţii Tv…
Cand ai realizat ca ai talent si cine te-a ajutat?
Prima persoană ce m a făcut să realizez ca am talent în așa ceva a fost tatăl meu,mare consumator de muzica în special și de artă in general. M-a susținut în tot ce ține de muzica, nu a fost de acord cu Teologia, fiind în contradicţie cu restul familiei privind această latură.
Apoi, una dintre marile mele iubiri feminine, o fosta iubită ce m-a încurajat și m-a îndemnat tot timpul să fac muzică. Cea de-a treia persoană şi cea mai activă din punctul acesta de vedere a fost preotul Constantin Matei, un mare consumator de artă, un nemaipomenit critic
muzical și un om cu o vastă cultură muzicală. Este omul datorită căruia am absolvit Conservatorul Bucureștean și cu ajutorul căruia am imprimat primul meu cd audio la
renumita casă de discuri Electrecord.
Cum stai cu concertele, unde poti fi ascultat?
Sunt colaborator la Hanul lui Manuc, din Centrul Vechi, unde cânt două seri pe săptămână, însă aceste zile nu sunt stabile, oscilează.
Detalii piesa sau piese nouă…
De curand am imprimat 5 piese orchestrate de maestrul Marin Alexandru, dirijorul orchestrei Ciocârlia a M.A.I.. Din punct de vedere muzical, piesele au fost create pe baza unor teme foarte vechi din folclorul muntenesc și dobrogean cu ajutorul prietenilor mei – acordeonistul Marin Constantin și violonistul Puiu Jimblaru, membri ai Orchestrei Doina Bărăganului, din Slobozia. Textele sunt creatia mea în proporție de 80%, iar cele 20% procente rămase le atribui binecunoscutei realizatoare de emisiuni folclorice de la Radio România Antena Satelor –
Vasilica Ghita Ene. Patru dintre cele cinci piese au ca temă dragostea, zbuciumul trăit de bărbatul ce iubește, a iubit, își aminteşte de drăgostile apuse. Cea de-a cincea piesă are ca temă inima, un dialog al inimii cu propria persoană, pe tema trecerii timpului. Intenționez
ca pentru „Hora” să fac clip foarte curand.
Link-uri Daniel Trifu & Taraful
https://www.facebook.com/media/set/?set=vb.664238100368976&type=2