“The Imitation Game” este o ecranizare dupa romanul omonim scris de Adrew Hodges. O drama inspirata din evenimentele petrecute in timpul celui De-al Doilea Razboi Mondial, cand departamentele de criptologie ale Serviciilor de Informatii Britanice ale armatei incercau sa sparga codurile si mecanismele de codificare folosite in campanii militare desfasurate de armata Germaniei Naziste.
Matematicianul si logicianul englez Alan Turing (Benedict Cumberbatch), lucreaza impreuna cu colegi sai pentru a descifra secretele faimosului mecanism de codificare numit Enigma.
Filmul va avea premiera pe 5 decembrie 2014 in cinematografele din Romania.
Pelicula a fost regizata de Morten Tyldum, iar povestea este bazata pe romanul lui Andrew Hodges adaptata pentru film de scenaristul Graham Moore.
Echipa de actori a fost foarte bine aleasa, cu nume cunoscute si actuale, prezente in cele mai bune si apreciate productii din Statele Unite si Regatul Unit al Marii Britanii. Astfel, regizorul Morten Tyldum a facut echipa cu actorii Benedict Cumberbatch (Sherlock, Star Trek: Into Darkness, 12 Years a Slave), Keira Knightley (Ducess, Domino), Mark Strong, Matthew Goode si Charles Dance.
Ultimii patru ani au fost foarte importanti pentru scenaristul Graham Moore datorita muncii sale la un scenariu bazat, pe viata si personalitatea matematicianului Alan Turing, descrisa in romanul “The Imitation Game”.
Scenariul lui Moore a uimit comunitatea scriitorilor si scenaristilor britanici, dupa ce a castigat premiul pentru ce-a mai buna lucrare in cadrul unei competitii numita “The Black List” in care se inscriu cele mai bune scenarii care nu au fost publicate sau folosite in filme.
Dupa acest eveniment dorinta sa de a vedea scenariul despre Alan Turing tranformat intr-un proiect real, s-a adeverit. A fost angajat sa lucreze ca scenarist, a fost avansat pana in postul de Producator Executiv si a avut placerea de a supraveghea toate lucrarile de productie si post-productie.
Graham Moore si-a vazut visul cu ochii acum o saptamana, cand pelicula a fost proiectata, in premiera, la Festivalul de Film de la Telluride. Dupa acest eveniment, Graham Moore se pregateste pentru alta premiera a filmului “The Imitation Game”, de acesta data, la Festivalul International de Film din Toronto.
Intre timp, presa americana i-a luat un mic interviu, publicat pe site-ul HitFix. Sa vedem ce a avut de spus scenaristul in legatura cu unul dintre cele mai bune filme biografice din acest an, asteptat cu nerabdare de cinefilii din Europa si Statele Unite.
Pacat ca ai plecat asa repede de la Festivalul Telluride. Nu ai apucat sa vezi ca a fost cel mai laudat film dintre cele proiectate.
Graham Moore: Ma bucur ca spui asta. Din cate am auzit totul a fost bine. Am tinut acest proiect doar pentru noi, si am lucrat la el, cu grija, timp de patru ani consecutiv si acum cand l-am facut public, a fost un moment emotionant.
Cand ai vazut prima data mostre din film? Si cat ati asteptat pana sa il lansati in cinematografe?
Graham Moore: Cred ca filmul a fost gata de lansare acum sase sau opt saptamani. Dar primele filmari pe care le-am vazut au fost in ianuarie si editarea a fost terminata in noiembrie. Morten (Tyldum, regizorul), si Billy (Goldenberg), editorul de imagine, au lucrat la proiect cam o luna si ceva, apoi m-au chemat pe mine ca sa ii ajut.
Si asta fost ceva extraordinar. Regizorul Morten Tyldum m-a implicat tot timpul in acest proiect, a fost generos cu mine, si mi-a cerut sfatul chiar si in procesul de editare.
Da, am vorbit putin despre asta cand am fost la Festivalul Telluride, si am mai vorbit despre ocaziile rare cand un scenarist este consultat si la partea de productie. Tu ai fost creditat pentru munca de Producator Executiv la acest film.
Cum s-a intamplat sa obtii postul? Stia regizorul ca tu esti omul potrivit pentru asta si cunosti cel mai bine scenariul?
Graham Moore: Pur si simplu ne-am inteles bine de la inceput. Am auzit 20 sau 30 de interviuri cu regizori propusi pentru munca la acest film, si in primele 45 de secunde ale interviului tinut cu el, mi-am dat seama ca este omul potrivit pentru treaba asta. In primul rand, lui i-a placut ce mi-a placut si mie: scenariul si povestea.
Si atunci cand i-am prezentat pentru prima data scenariu, lui nu i-au placut acele elemente cu care si eu aveam probleme. Cateodata ma consult cu regizorii pentru ca scenariu era apreciat si apoi discutat in amanunt.
In general oamenii se feresc sa faca asta. Si Morten, daca ai sa stai de vorba cu el, ai sa vezi ca nu se fereste sa spuna ce gandeste. Este un om foarte sincer. El nu se joaca, nu incearca sa manipuleze lumea, el spune ce gandeste si gandeste ceea ce spune.
Stateam cu el si lucram la o parte din poveste, si aveam niste probleme de creatie. La un moment dat el mi-a spus: “Povestea asta e cam incurcata, trebuie sa o modificam cumva”. Si lui ii plac aceleasi scene. Era o scena la inceputul scenariului cand Allan Turing se duce in parcul Bletchley unde este intervievat de Comandorul Dennison, interpretat de Charles Dance.
Pe hartie, scena are opt pagini despre doi oameni care stau la o masa, unul in fata celuilalt, si discuta. Este un fel de interviu la angajare. Toti ceilalti regizori au vorbit despre scena asta si au spus: “Nu poti sa ai opt pagini in care personajele discuta. Este prea mult”. Si fiecare regizor avea propria rezolvare.
Unul zicea ca “Trebuie sa mai tai doua pagini”, altu ca “Poti sa imparti discutia in trei scene separate a cate trei pagini”, sau “Putem sa facem personajele sa mearga si sa vorbeasca, in acelasi timp”.
Asta pare intotdeauna ce-a mai usoara solutie “Hai sa ii facem sa mearga si sa vorbeasca in acelasi timp”. E ceva arbitrar.
Graham Moore: Da. Este arbitrar si in acelasi timp este ca un interviu de angajare. Cine ar face asa ceva? De sa se plimbe? Nu are nici o logica. Am stat cu Morten aproape o ora si mi-a atras atentia despre alte scene pe care nu le intelegea, dar nu mi-a zis nimic de scena aia cu Turing si Comandorul Dennison.
Pana la urma i-am zis eu “Morten nu ai zis nimic despre scena aia de la inceput cu Turing si Comandorul Dennison.” El mi-a raspuns: ”A, scena aia e foarte buna. Imi place. E amuzanta.” Eu i-am raspuns. “Dar scena are opt pagini doar cu dialoguri. Ceilalti cu care am discutat au spus ca nu avem voie sa face asa ceva”. El s-a uitat lung la mine si a zis: “Gra-Ham, nu sunt asa sigur ca ceilalti stiu cum sa trateze materialul asta”.
Apoi el a venit la mine si mi-a aratat ca scena aia este primul moment din film cand intelegi ce fel de personaj este Alan Turing. Turing nu se intelege cu Comandorul. Nu ii intelege toate glumele. Si ia toata discutia la propriu.
Si atunci intelegi caracterul personajului. Alan Turing este un om dificil, asa ca trebuie sa existe si cateva momente de umor, cand poti sa razi de el sau cu el pentru a relaxa publicul, si pentru a-l pregati sa reziste la momentele mai grele ale povestii. Regizorul Morten Tyldum a inteles chestia asta in totalitate.
Si atunci a inceput sa iti pronunte numele despartit in silabe?
Graham Moore: (Rade) Da, el imi spune “Gra-Ham”. Defapt Teddy (Schwarzman), unul dintre producatorii nostrii, a facut o gluma atunci cand ne-a facut scaune pentru platou de filmari, si pe al meu a scris “Gra-Ham”, pentru ca toata lumea imi auzea numele pronuntat asa in birourile unde lucram.
Il auzeai pe Morten, din biroul lui, care este la cativa metrii de al meu, strigand “Gra-Ham”, si eu alergam la el sa vad de ce ma cheama.
Asta e amuzant. Mai voiam sa te intreb ceva despre o problema discutata de multe ori pe un site de recenzii. Pe site se spunea ca povestea este umbrita de faptul ca Alan Turing era homosexual. Eu nu sunt de acord in totalitate cu ce spun ei, dar, chiar trebuia sa atingi si acest subiect? Sa arati ceva despre relatiile lui sau sa prezinti si aceasta latura a vietii lui personale care, in final, in mod tragic, l-a distrus?
Graham Moore: Da. Cred ca de la inceput unul din telurile noastre a fost sa onoram personalitatea lui Alan Turing. Noi am vrut sa facem un film despre cineva care a fost, inainte de toate, un matematician priceput si apoi un homosexual.
Filmul si scenariul, nu pune accent pe aceasta latura a vietii sale, decat pe la jumatatea filmului. (La inceput) Te uiti la un film despre un personaj care este matematician si abia apoi iti dai sema, “A stai ca e si gay”. Orientarea sexuala este este o parte a personalitatii sale nu intreaga sa personalitate.
Noi ne-am gandit ca asta e important pentru ca subiectul asta nu e abordat de multe ori in filme. Cred ca personajele gay de cele mai multe ori, atunci cand le vad in filme, spun ceva in genul: “Uite, el e gay”. Personajul lui Turing este mai complicat de atat.
Si mai pot argumenta ca, pentru Alan Turing, homosexualitatea era doar o parte din indentitatea sa.
Acesta a fost interviul cu Graham Moore, scenaristul filmului “The Imitation Game”, ce va avea premiera pe 5 decembrie in cinematografele din Romania.
Mai jos, trailer-ul filmului “The Imitation Game”:
[ot-video][/ot-video]