Camille despre Camille
“Tout ce qui m’est arrivé est plus qu’un roman c’est une épopée, l’Illiade et l’Odysse et il faudrait un Homère pour la raconter. Je ne l’entreprendrai pas aujourd’hui et je ne veux pas vous attrister.
Je suis dans un gouffre. Je vis dans un monde si curieux, si estrange. Du rêve que fut ma vie, ceci est le cauchemar.” (Camille à Eugene Blot, Asile de Montdevergues)
“Camille Claudel. Femeia artist cunoscută mai mult pentru relaţia ei cu Rodin (căruia i-a fost elevă, confidentă, amantă şi muză) şi-a depăşit timpul şi a fost dată uitării chiar de oamenii cei mai apropiaţi ei. Un destin remarcabil, atât prin forţa cu care a pătruns şi a reuşit în lumea artistică, cât şi prin tragismul care i-a marcat sfârşitul.
Paul Claudel fratele ei mai mic, spunea că ar fi fost înzestrată cu toate darurile ; considerată genială, inteligentă, cultivată, de o frumuseţe izbitoarea – a fost dăruită acestei lumi pentru a revela frumosul. Camille Claudel a adus sculptura într-un punct în care echilibrul sfida zborul. Nu a fost insă lăsată să zboare.
Nu o permiteau prejudecăţile timpului, Nu se cădea, Nu era voie… Camille Claudel a luptat cu fiecare NU al timpului ei… devenind ea însăşi un NU, refuzând să mai lucreze, să mai existe. A trebuit să treacă aproape un secol pentru a se i se recunoaşte geniul.“ (Liana Ceterchi)
“Dragă Camille, sculptura ta a devenit manifestul sculpturii moderne. Acolo ai devenit … tu însăţi, eliberată de influenţa lui Rodin, la fel de talentată în inspiraţie şi în măiestrie artistică. Cu tine părăsim falsele aparenţe în favoarea lumii ideale a gândirii. Eşti genială! Cum de ne-ai putut lipsi de atâta frumuseţe?” (Eugene Blot/Georgette Garbès Putzel)
“Camille Claudel s-a născut purtând în ea povara genialităţii, iar geniile sunt victimele timpului în care trăiesc. Camille a fost o deschizătoare de drumuri in arta sculpturală a sfâşitului secolului XIX şi a începutului secolului XX. Într-o societate profund patriarhală, în care femeia era înghesuită în roluri limitative de soţie, mamă şi eventual amantă, Camille a îndrăznit să spună NU! Ea îşi dorea să sculpteze!
Camille Claudel: la sculpture à la folie!
Camille Claudel şi Auguste Rodin: pasiunea la patru mâini!
Cine pe cine a influenţat?
Cine de la cine a ,,furat“ idei?
Cine s-a folosit de celălalt mai mult?! “
(Edith Negulici)
DE CE CAMILLE CLAUDEL?
După Anne Frank, Rose, Charlotte Salmon, Zelda Fitzgerald, Mata Hari, Vivien Leigh, Camille Claudel mi se pare în ordinea firească a lucrurilor. Mă fascinează să urmăresc destinul acestor femei artist înfruntând normele impuse de epoca şi de societatea în care trăiau, înfruntând prejudecăţile, având o viziune care depăşea timpul lor.
Până la un punct traiectoria lor se aseamănă şi Dragostea este de fiecare dată o mare răscruce şi un factor determinant în carierele lor. Îmi dau seama că vorbind despre ele, vorbesc de fapt despre cuplu. Se spune că în spatele unui bărbat mare stă o femeie deosebită şi cred că şi reciproca este cel puţin la fel de valabilă.
Am fost cuprinsă de mândrie aflând că există la Muzeul Naţional de Artă al României două lucrări ale lui Camille Claudel Sculptorul Rodin (gips patinat) şi Tors de femeie (bronz) şi mi-aş dori ca prin acest spectacol să fac cunoscut publicului şi acest lucru. Mi-aş dori astfel ca publicul ţromân să aibă ocazia să descopere viaţa acestei artiste excepţionale care s-a luptat pentru promovarea femeii artist .
Camille! De ce Camille Claudel?! Pentru că am simţit că nu se poate fără Camille Claudel. A fost proiectul cu care am întâmpinat cele mai “ciudate” obstacole, de la actriţe care au refuzat partitura, la directori de teatru care ne-au abandonat …
Destinul real al lui Camille s-a prelungit într-un fel straniu şi asupra spectacolului nostru: aşa cum în viaţă, ea nu a avut o casă a ei…mama ei refuzând s-o reprimească în casa părintească, Paul Claudel fratele ei care avea un castel, nu i-a oferit o camăruţă acolo…şi până la un mormânt…de care nu a avut parte -Camille are o groapă comună.
Sper ca acest spectacol să fie un “remember” mai puternic decât toate coroanele funerare. Singurele mărturii ale vieţii ei de artistă genială sunt lucrările ei superbe, sfidând TIMPUL!(Liana Ceterchi)
În distribuţie:
LIANA CETERCHI, TEODORA TOADER, CEZARA MUNTEANU
Traducerea: Edith Negulici
Un spectacol al Asociaţiei Femeilor din Teatru IF…/DACĂ …PENTRU FEMEI realizat cu sprijinul UNITER
Premiera: 1 noiembrie, ora 19.30 la Sala Elvire Popesco
Institutul Francez – Bd. Dacia 77
Biletele se găsesc online pe https://eventbook.ro şi în reteaua Eventbook.