Festivalul International de Film Experimental este eveniment creat si organizat sub patronajul Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica „I.L. Caragiale” si al Universitatii Nationale de Arte Bucuresti, cu sprijinul Centrului National al Cinematografiei, pentru a incuraja experimentul in cinematografie si arta vizuala.
BIEFF nu este decat un alt festival dedicat cineastilor romani. Asa cum se precizeaza si pe site-ul evenimentului, acest Festival incurajeaza in mod direct filmul de avangarda, artistii cu viziuni diferite asupra realitatii si cineasti care vor sa exploreze limitele limbajului cinematografic in lucrari expuse marelui public. “Un cinema al libertatii totale de creatie, un cinema fara compromisuri.”
Aflat la a V-a editie a Festivalul International de Film Experimental va avea loc intre 10-14 decembrie 2014, incepand cu ora 18:00 la Cinema PRO si Cinematograful Elvira Popescu din capitala.
In acest an, cinefilii vor avea sansa sa vada, ca in fiecare an, cele mai bune lucrari premiate la concursuri si evenimente cinematografice din toata Europa. Vor fi proiectate 76 de filme, in majoritate premiere, din 28 de state, reprezentate in selectie. In afara de proiectiile de filme, publicul va fi invitat la evenimente conexe surpriza, workshop de film experimental (5-14 decembrie) si matineu pentru liceeni.
Cap de afis pentru acest an este castigatorul Leului de Aur pentru lungmetraj la Festivalul de la Venetia, anul acesta, “A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence”, o pelicula regizata de Roy Andersson, aleasa special pentru proiectia de deschidere a Festivalului, ce va avea loc pe 10 decembrie la Cinema PRO din Bucuresti.
Regizorul suedez Roy Andersson, cunoscut si pentru alte lucrari din genul drama/ comedie (“You, the Living”, “Songs from the Second Floor”, “World of Glory”, “A Swedish Love Story”), supranumit maestrul umorului absurd, deschide Festivalul de la Bucuresti cu acest porumbel filosof, un “Ingmar Bergman in varianta slapstick”, asa cum a fost numit de publicatia Village Voice, dupa ce a devenit preferatul juriului de la Venetia in urma cu doua luni.
Pelicula de 101 minute, filmata in Norvegia, prezinta povestea lui Sam si Jonathan, doi vanzatori ambulanti, plecati intr-o calatorie catre necunoscut asemenea cavalerului Don Quijote si scutierului Sancho Panza, pusi pe cearta oriunde si oricand, in ciuda relatiei de prietenie care exista intre cei doi.
Scenariul este asigurat de acelasi Roy Andersson, iar in rolurile principale ii gasim pe actorii Holger Andersson (Jonathan), Nils Westblom (Sam), si Charlotta Larsson (Lotta). Cei mai multi dintre protagonistii acestui film experimental sunt actori incepatori, singurul actor profesionist este Charlotta Larsson, cunoscuta in productii suedeze ca “Arn: The Knight Templar” (2007), “Harry’s Daughters” (2005) si “The Flight of the Eagle” (1982).
Vorbind despre film, Roy Andersson spune: “În ultimele mele doua filme am îndraznit sa parasesc realismul si naturalismul, intrand pe teritoriul esteticii abstracte. Aceasta ambitie reflecta curentul artistic Noua Obiectivitate, care a cuprins Germania în anii 1920.
Amestecul lor de realitate si fantezie a dus la un fel de super-realism, o ambitie pe care o am, de asemenea, pentru «A Pigeon Sat on a Branch…», în care abstractizarea urmeaza sa fie condensata, purificata, si simplificata; secventele trebuie sa apara curatate, ca amintirile si visele.
Naratiunea nonlineara a Odiseei, o lucrare ce are o profunzime unica si impunatoare, este o sursa de inspiratie pentru acest film. Natura si continutul epice ale filmului fac referire la bogatia tematica si contextuala a Odiseei. Calatoria din «A Pigeon Sat on a Branch…» va implica aspecte nenumarate ale existentei, ale realitatii si timpului”.
Pentru ca am mentionat la inceput arta vizuala, ar trebui sa va spun ca la editia din acest an revine sectiunea dedicata filmelor-dans, dupa incheierea unui parteneriat cu unul dintre cele mai cunoscute festivaluri europene de film coregrafic, CIneDans – Dance on The Street Festival, din Amsterdam.
Festivalul International de Film Experimental ofera o un program variat cu productii de lung metraj si scurtmetraj, conventional si neconventional, care pune accetul pe explorarea sentimentelor ca mijloc de definire a timpologiilor umane in spatiul urban si viziuni diferite asupra relatiilor de iubire si comuniune sociala.
Juriul Festivalului International de Film Experimental este format din tineri profesionisti implicati in evenimente cinematografice din tari ca Franta, Olanda si Romania. Cei cinci membrii ai juriului din acest an sunt:
Anne Delseth (Membru al comitetului de selectie al Quinzaine des Réalisateurs, Cannes Film Festival); Theus Zwakhals (Selectioner al sectiunii de scurtmetraj, Festivalul International de Film Rotterdam); Jonathan Pouthier (Responsabil de programele de cinema, Centre Pompidou Paris); Marion Poeth (Director de program, Festivalul Cinedans Dance on Screen Amsterdam) si Ileana Birsan (Critic de film si specialist în educatie cinematografica).
Editia din acest an are 9 sectiuni la care se vor proiecta mai multe productii apartinand genului, evenimentului sau tarii din care provine pelicula. Astfel, la Competia internationala vor exista 5 subteme: “Alternative History: Lying to Tell the Truth”, “Family Ties: Love Bonds or Prison Bars?”, “Recycled Cinema: Films Made of Films”, “In Search of a Soul: Spiritual Journeys” si “Urban Ghosts: Between Foreboding and Nostalgia.”
Urmeaza sectiunea “Berlinale Forum Expanded: Politics Versus Meta-Cinema” cu patru scurtmetraje de documentar pseudo biografice. Filmele din aceasta sectiune, prezentate cu ajutorul Institutului de Film si Arta Video Arsenal si al Fundatiei Konrad Adenauer, analizeaza tentativele filmelor mai mult sau mai putin comerciale de a aduce in atentia publicului subiecte despre politica, propaganda, idei si doctrine.
Sectiunea “Quinzaine Cannes: Jodorowsky Focus” cu doua productii, una de lungmetraj despre viata regizorului Alehandro Jodorwsky si cealalta, un scurt metraj de fantezie creat de fiul marelui regizor, Adan Jodorwsky.
“Quinzaine Cannes: Jodorowsky Focus” readuce in discutie pe faimosul regizor cilian, un adept al cinematografiei de avangarda, recunoscut pentru filmele sale din anii ’70 si tentativa de ecranizarea romanului “Dune” al lui Frank Herbert.
Dupa aceste doua sectiuni, organizatorii ne aduc alte trei sectiuni cu productii olandeze: “Rotterdam Film Festival: Transcending Reality”, “IDFA Amsterdam: Diary Films” si “Dance Cinema from the Netherlands.”
Ultimele trei sectiuni sunt dedicate celor mai bune filme de la festivaluri europene: “Golden Shorts: Best Films in Major Festivals”, “Oberhausen Film Festival: The Female Gaze” si “Romanian Cinematic Experiments.”
Deasemenea, organizatorii au pregatit si un workshop organizat de NISI MASA – European Network of Young Cinema în colaborare cu BIEFF, ce va avea loc între 5 si 14 decembrie 2014.
Prin acest workshop se doreste crearea unei legaturi intre film, muzica si mapping, pentru a se desfiinta granita dintre ecran si spectator. Participantii vor avea ocazia sa se implice in diferite etape de productie si post productie cinematografica, si toate filmele facute in cadrul acestui experiment vor avea parte de o proiectie speciala in timpul Festivalului.