Îmbinând armonios un spectacol de teatru cu jocuri creative dedicate copiilor cu vârste între 10 și 15 ani, Asociația Culturală pentru Educație prin Artă, cu sprijinul Inspectoratului Școlar al Municipiului București, a prezentat în perioada 1-9 noiembrie 2017, modulul educațional “In față la O 12” în mai multe școli din București: Liceul Teoretic Bilingv “Miguel de Cervantes”, Liceul de Arte Plastice “Nicolae Tonitza”, Școala Gimnazială nr. 195, Școala Gimnazială “Grigorie Ghica Voievod”, Școala Gimnazială nr. 31, Școala Gimnazială “Maica Domnului” și Școala Gimnazială “Ferdinand I”.
Acest proiect cultural este finanțat în cadrul Programului cultural București Oraș participativ de către Primăria Municipiului Bucuresti prin Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti ARCUB.
Reacțiile venite din partea tinerilor spectatori și a cadrelor didactice deopotrivă au fost pe cât de emoționante, pe atât de pline de dorința de a fi parte, și în viitor, din proiecte culturale desfășurate în zona educației non-formale.
“Știam de la tata despre unele dintre jocurile din spectacol. Le juca el când era de vârsta mea. Cornete… sau Țomapant…. La final am simțit că vreau să ajung acasă și să îmi povestească și mai multe. Și apoi să ne jucăm împreună, noi doi.”, le-a mărturisit actorilor, Magda, o elevă în vârstă de 10 ani, de la Școala Gimnazială “Ferdinand I”.
“Foarte inspirat spectacolul! Ne-am bucurat că l-am putut vedea în premieră! Le-a plăcut și elevilor și profesorilor. Felicitări întregii echipe pentru proiect. Sunt convinsă că va avea mare succes și în viitor!” a declarat Camelia Rădulescu (director adjunct, Liceul Teoretic Bilingv “Miguel de Cervantes”).
Nici pentru echipa de proiect nu a fost mai puțin emoționant să abordeze textul spectacolului și să se transpună în perioada anilor ’90. “Știți sentimentul ăla de teleportare bruscă într-un alt timp atunci când simți un anumit miros? Asta am pățit eu când am citit prima dată textul acestui spectacol. Nu cred că există un loc unde aș vrea să ajung mai mult decât în amintirile mele fericite din copilărie.
Ar putea părea că povestea este despre copilăria noastră, a nouăzeciștilor, despre cum ni se pare nouă că pe vremea noastră s-a atins apogeul în “copilologie” și despre cum privim înduioșați la “copiii de astăzi”, care sunt privați de cele mai frumoase experiențe, din punctul nostru de vedere.
Nu cred că despre asta e vorba de fapt. Cred că este vorba despre a împărtăși frânturile astea de bucurie nostalgică cu cei care le vor recunoaște, pentru că ne-au fost “contemporani” și, în același timp, e vorba despre o nevoie de a-i încuraja pe cei mai mici să își conserve cât mai bine copilăria în amintiri. Vor avea nevoie de ele mai târziu.”, așa descrie scenografa Anca Lazăr raportarea ei la spectacolul “În față la O 12“.
Spectacolul se construiește în jurul a patru copii care își petrec vacanța de vară în fața blocului O 12, pe una din străzile unui cartier din București. Zi după zi, cei patru ies afară, la joacă. Anca, Maria, Alex și Dragoș inventează și reinventează jocurile copilăriei anilor ’90: De-a v-ați ascunselea, Mațele Încurcate, Flori, Fete, Filme și Băieți, Elasticul, Frunza, 1, 2, 3 la Perete Stai, Cornete, Țomapant, Țările și câte și mai câte. 3 luni de vară, în care povestea prieteniei lor ia forma jocului pe care decid să îl joace.
Spectacolul și modulul “În față la O 12“ este creat de o echipă de artiști tineri, interesați de zona educației non-formale prin teatru. Atât scenarista-regizor Oana Răsuceanu, cât și actorii Irina Velcescu, Adina Lucaciu, Andrei Barbu și Rareș Florin Stoica au activat, și continuă să o facă, în zona educației culturale prin teatru, colaborând în trecut pentru o serie de spectacole și ateliere de teatru dedicate copiilor, cu o tematică profund înrădăcinată în interesul acordat cercetării în sfera educației și dezvoltării personale prin teatru.
Echipa de creație a spectacolului este întregită de scenografa Anca Lazăr – care semnează costumele și decorul.
Mai multe detalii despre proiectele Asociației Culturale pentru Educație prin Artă AICI