In 1994, regizorul german Roland Emmerich a lucrat la filmul care avea sa dea nastere unui fenomen SF, trecut in cartile de istorie ale cinematografiei alaturi de alte productii de succes cum ar fi “Star Trek”, “Raboiul Stelelor” si “Dune”.
Dupa cum se stie, Roland Emmerich a devenit faimos datorita filmelor SF regizate in ultimii 20 ani. Intr-un articol recent am vorbit despre “Godzilla” (1998), dar acesta nu este singura sclipire de cineast a regizorului german. El a lucrat in calitate de regizor sau producator si pentru alte filme de succes ca: “White House Down” (2013), “Anonymous” (2011), “10.000 B.C” (2008), “The Day After Tomorrow” (2004), si “Independence Day” (1996).
In filmul din ’94, echipa de actori includea nume cunoscute ca Kurt Russel, (Col. Jonathan ‘Jack’ O’Neil) James Spader,( Dr. Daniel Jackson), Mili Avital (Sha’uri) si French Stewart (Locotenentul Ferretti). Regia a fost asigurata de Emmerich iar coloana sonora, compusa de David Arnold a devenit cunoscuta mai tarziu in serialul “Stargate” SG-1 (1997-2007).
Dupa 3 ani de la productia originala a filmului “Stargate”, au fost facute demersuri pentru realizarea unui serial, care a rulat pe micile ecrane timp de 10 ani.
Dupa ce am vazut filmul, am fost atras inca de la primele episoade de serialul american “Stargate” SG-1 cu Richard Dean Anderson in rolul Colonelului O’Neil, Michael Shanks (in locul lui David Spader), Amanda Tapping (Maiorul Samantha Carter) si Christopher Judge (Teal’c).
Franciza a continuat in anii urmatori cu alte personaje si povesti in “Atlantis” si “Universe”. Au dat-o in barci pana s-au rasturnat. Scenaristii s-au indepartat de la povestea originala, au lasat in urma personajele originale, au uitat multe surse de inspiratie din actiunea filmului sau serialului (SG-1), au deviat complet de la tot ce am avut mai bun.
Stargate s-a diferentiat de celelalte filme si seriale produse sub franciza “Razboiul Stelelor” si “Star Trek”, prin povestea noua, viziunea noua si munca de creatie, care nu se straduia sa para atat de comerciala si plina de clisee.
Combinatia intre tehnologia cu design antic si armele din paleolitic ale civilizatiei de pe Abydos, furia si aroganta unui extraterestru nemuritor, care trecea drept zeu printre cei de pe nava, legatura dintre piramide si nava lui Ra (ce pare desprinsa din Ancient Aliens), muncile oamenilor de pe planeta, adusi acolo in urma cu mii de ani, formeaza un material vizual interesant de vazut si…revazut.
Povestea unei entitati extraterestre, care pleaca intr-o calatorie fara destinatie in Univers pentru a pacali moartea, ajunge pe Pamant acum 6000 de ani, gaseste o gazda organica si apoi este gonita de stramosii egiptenilor numai pentru a lasa in urma o Poarta Stelara, o scurtatura prin Univers, gasita de guvernul american si folosita pentru eplorare, a devenit etalonul unei serii de succes, abandonat, in mare parte, de producatorii seriei “Atlantis” si “Universe”.
Bineinteles, pentru seria inceputa in ’97, au fost dezvoltate cateva elemente originale, prezentate vag in filmul din 1994. Zeul Ra (extraterestru), facea parte dintr-o rasa de larve parazite numita Goa’uld, ce controlau corpul uman oferindu-i puteri supranaturale, Poarta Stelara se afla pe un numar necunoscut de planete, fiecare civilizatie descoperita avea propria poveste (asemanatoare cu cea a pamantenilor din prezent sau din trecut), exista o rasa rivala care formeaza o alianta cu pamantenii, s.a.m.d.
Pentru multi dintre fanii (serialului), “Stargate”, filmul original pare acum vag, aiurit si superficial, dar dupa 20 de ani de seriale, filme, jocuri video, desene, benzi desenate si romane in care s-au dezvoltat ramificatii ale povestii originale, este absolut logic sa existe indoieli fata de ce urmeaza.
In povestea originala nu se pomeneste despre tehnologia vanata de pamanteni, razboiul antic al unor civilizatii extraterestre, cucerirea Pamantului de catre goa’uld, avansarea in grad a lui O’Neal sau alte amanunte de genul asta.
Este vorba despre aventura expeditiei, istoria omenirii, trecut si prezent, nemurire, puterea unui popor de a supravietui unui tiran, o lupta mica cu o miza mare, si o poveste de dragoste.
Un film SF nu trebuie sa fie excesiv de complicat, nu trebuie sa oboseasca ori sa plictiseasca spectatorii. Trebuie sa promita o aventura, o actiune pura, cateva schimbari de situatie si (in cazul “Stargate”), cateva idei noi strans legate de povestea originala.
In urma cu cateva zile, am fost dat publicitatii un comunicat de presa in care se declara ca “Metro-Goldwyn-Mayer Pictures si Warner Bros. Pictures impreuna cu Rolan Emmerich si Dean Devlin (care a fost co-scenarist in ‘94 pentru Stargate), au devenit parteneri pentru a lansa o noua trilogie prin reecranizarea filmului Stargate din 1994.
Prin anuntul facut astazi (29 Mai 2014), de Gary Berber Presedintele companiei MGM si CEO. Emmerich, care a regizat si a fost co-scenarist pentru filmul original, impreuna cu Devlin, se confirma faptul ca Emmerich va regiza filmul si Devlin va fii producator.”
Barber a declarat pentru mass-media: “Suntem foarte incantati sa facem din nou echipa cu Roland si Dean, creatorul de mare clasa al filmului original Stargate, sa aducem noua lor viziune asupra acestui show pentru specatoari din toate generatiile.” Acesta a mai adaugat: “Stargate este unul dintre cele mai mari titluri din vasta biblioteca a companiei MGM si asteptam cu nerabdare sa adaugam aceasta franciza in palmaresul nostru.”
“Lumea creata in Stargate este ceva care ne-a lipsit foarte mult, si abia asteptam sa scriem povesti si aventuri noi, pentru trilogie. Povestea este foarte indragita de noi si faptul ca avem sansa sa revenim asupra acestei lumi este, mai degraba ca un copil care si-a gasit drumul inapoi spre casa.” Au declarat Emmerich si Devlin.
Filmul SF “Stargate” a dat nastere unui fenomen mondial. La momentul lansarii, filmul a avut cele mai mari incasari din luna Octombrie a acelui an, ajungand la un profit brut de peste 200 de milioane de dolari. In prezent, Roland Emmerich este ocupat cu filmarile la “Stonewall”. Deasemenea, el lucreaza la proiectele “ID Forever” Partea I si Partea aII-a, doua filme facute dupa povestea originala “Independence Day”, din 1996.
Devlin (co-scenaristul “Stargate”), este implicat in proiectul “Geostorm”, cu care isi va face debutul regizoral, dupa ce a lucrat la scenariu impreuna cu Paul Guyot. Acesta este si producator pentru Warner Bros impreuna cu David Ellison si Dana Goldberg de la Skydance Pictures, alaturi de Marc Roskin si Rachel Olschan de la Electric Entertainment.
Foarte bine, Emmerich si Devlin sunt pusi pe treaba, dar asta nu este o surpriza pentru americani. Se pare ca ei stiu totul cu 5 zile inaintea noastra. In primul rand, Emmerich a dat de inteles acum cateva luni ca vrea sa faca o reecranizare, in al dolea rand, este o franciza dupa un film de succes, care a dat nastere la toate mecanismele de pana acum.
Pana la urma, Emmerich nu este primul regizor care vrea sa faca o reecranizare dupa propriul sau film, dar tinand cont de ce s-a intamplat in ultimii 20 de ani, actiunile lui sunt indreptatite si necesare. Dupa cum spuneam mai sus, francizele “Atlantis” si “Universe” au diluat povestea originala si era timpul sa intervina “taticul lor”.
Comments are closed.