AREM – “Acțiune! Cercetare: o nouă metodologie europeană pentru cultură cinematografică” (Action! Research: a New European Methodology for Film Literacy) este un proiect realizat cu susținerea Europa Creativă – Programul MEDIA al Uniunii Europene și a avut ca obiectiv găsirea unor instrumente comune prin care cultura cinematografică, ca tip de educație non-formală, să poată fi implementată în școlile din țările europene, în ciclul gimnazial.
În proiect au fost implicate asociații din Italia, Croația, Slovenia și România, Asociația CineCultura fiind reprezentanta țării noastre.
Obiectivul principal al proiectului AREM a fost, așadar, acela de a dezvolta o metodologie comună pentru activități de cultură cinematografică, bazată pe activități școlare care să fie adaptabilă în diferite contexte.
În prima etapă a proiectului, care a fost implementat în 4 școli, câte una pentru fiecare țară parteneră, 8 filme de scurtmetraj și un film de lungmetraj au fost proiectate pentru copiii, părinți și profesori, în cadrul a 5 sesiuni de lucru, fiecare sesiune fiind formată dintr-o serie de trei laboratoare pe parcursul cărora elevii s-au familiarizat cu noțiunile de bază ale limbajului cinematografic și au participat, totodată, la o serie de activități practice.
Proiectul s-a adresat elevilor cu vârsta între 10 și 14 ani și a avut ca punct de plecare, din punctul de vedere al metodei de lucru, conceptul Film Literacy – program de educație și cultură cinematografică ce îi ajută pe copii să înțeleagă faptul că filmul și transformarea textului în imagini au un sens; totodată, îi încurajează pe copii să vizioneze filme, dar îi și inspiră să creeze propriile filme.
De asemenea, proiectul a promovat înțelegerea reciprocă interculturală între cele 4 țări partenere prin utilizarea, ca material didactic, a unor filme despre problemele interculturale și a migrației în Europa, răspunzând, astfel, provocărilor lansate de către Comisia Europeană în ceea ce privește dezvoltarea educațională în spațiul european
În urma rezultatelor acestor sesiuni de lucru, comune pentru cele patru țări, s-a întocmit metodologia de predare, care va reprezenta baza dezvoltării, pe termen lung, a proiectului de predare a noțiunilor de cultură cinematografică pentru elevi.
În România, proiectul s-a derulat la Colegiul Național „Victor Babeș” din București, în perioada februarie – mai a.c., fiind implicați elevii claselor a V-a A (grupa de control ) și clasa a V-a B (grupa experimentală). Laboratoarele din cadrul proiectului au fost susținute de profesori de la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” (UNATC): Radu Igaszag, Doru Nițescu, Mihai Orășanu, Oana Borș.
La conferința de la București, programată în data de 8 septembrie, de la ora 10.00, la Cinemateca Eforie (sala „Jean Georgescu”), vor fi prezenți partenerii internaționali implicați în proiect: Alice Arreco (Milano Film Network, Italia) ce va fi însoțită de ofițerul european Letizia Trunfio, Ana Cerar (Otok, Institute for Development of Film Culture, Slovenia), Kristina Doric (Croatian Film Association, Croația), Mihai Orășanu, Oana Borș și Roxana Bușu (Asociația CineCultura, România). Vor participa, totodată, copii, părinți și profesori.
Pentru mai multe detalii privind proiectul AREM puteţi vizita site-ul web: http://www.aremproject.eu/