Ce stim despre Film-Noir ?

304058

Cu totii am auzit la un moment dat ceva despre termenul Film-Noir. In ziare, reviste, carti, la TV, la radio sau pe internet. Multi dintre noi, insa nu au o idee fixa despre esenta acestui termen, cand a aparut, prin ce se caracterizeaza, si cand a fost folosit prima data.

Daca aruncam un ochi pe internet si facem o mica cercetare pe site-ul  Wikipedia, aflam din primele randuri de text ca Film-Noir “este o expresie, un termen tehnic si o modalitate de exprimare cinematografica utilizata in procesul de productie a unui film pentru a descrie stilul Hollywood-ian al filmelor dramatice politiste, care plaseaza eroii intr-o lume perceputa ca fiind iremediabil corupta si antagonista lor, lumea politistilor.”

“Termenul de Film-Noir, care înseamna în franceza ‘film negru’, a fost pentru prima data atribuit filmelor Hollywood-iene de criticul de film francez Nino Frank în 1946, fiind în chip surprinzator (sau poate, de fapt, nesurprinzator) necunoscut majoritatii realizatorilor de film, cat si actorilor americani care foloseau deja acest gen cinematografic.”

“In acelasi timp, la imaginea de tip “deja vu” (întunecata pentru mari suspansul), se adauga ca elemente inedite personajele, povestea si actiunea care, deriva din scoala literara a “romanelor cu detectivi” din Statele Unite ale Americii a perioadei interbelice, cunoscuta si sub numele de Hardboiled, ai carei exponenti de marca au fost scriitorii Dashiell Hammett si Raymond Chandler”.

Se pare ca genul numit Film-Noir este o exprimare cinematografica, care si-a ales etalonul in 1941, odata cu productia americana “Soimul Maltez“, o ecranizare dupa romanul omonim scris de Dashiell Hammett in 1930.

Perioada clasica a filmelor Noir, intretinuta de regizorii de Hollywood, a supravietuit pe platourile de filmare din Los Angeles incepand cu 1940, rezistand aproape 20 de ani, pana la sfarsitul anilor ’50.

Odata cu trecerea timpului, filmul alb-negru a devenit color, dar regizorii si artistii de studio si-au dat seama ca lumina redusa se poate aplica cu succes pentru a respecta regulile perioadei clasice.

Am vazut geniul improvizatiei Neo-Noir in filme ca: “Taxi Driver” (1976), “Dead Men Don’t Wear Plaid” (1982), “Basic Instinct” (1992), “Heat” (1995), “The Man Who Wasn’t There” (2001), “Mulholland Drive” (2001), “Sky Captain and the World of Torrow” (2004), “Sin City” (2005), si “Sin City 2: A Dame to Kill For” (urmeaza sa apara in 2014).

In cinematografia romaneasca, regizorul Iulian Mihu a folosit tehnica si caracteristicile filmului Noir in 1972 cand a terminat productia la “Felix si Otilia”, cu Radu Boruzescu, Julieta Szönyi, Sergiu Nicolaescu, Clody Bertola si Gheorghe Dinica in rolurile principale.

Gangsteri care stau la birou in mijlocul zilei cu jaluzeaua trasa la geam si lumina stinsa. Lustrele stau atarnate prea jos iar lampile de podea se ridica la cinci metri. Totul pare a fi un decor absurd, creat pentru confortul grotesc, al unui personaj asemanator cu Contele Dracula care, la ce-a mai mica raza de lumina se incovoaie, se micsoreaza si ia foc.

Am ales cateva productii din anii ’40 si ’50, perioada clasica a filmului american, pentru ne lamuri in cateva studii de caz, ce trebuie sa contina un exemplu adevarat al genului Noir. Regizorii, criticii si istoricii de film spun ca exista 5 reguli obligatorii ale genului Film-Noir. Sa vedem care sunt acestea.

1

1. Personajele principale sunt fumatoare

Ar fi greu sa ne imaginam o poveste cu personaje implicate in intrigi ascunse, povesti indecente, santaj sau vanatori de comori fara sa le vedem cum fumeaza o tigara in timp ce le dau replica colegilor de platou, care zambesc sau ii ameninta cu revolverul.

Cel mai cunoscut fumator din filmele Noir este actorul Humphrey Bogart, un consumator inrait al tigaretelor produse de Marlboro. In multe filme (inclusiv “Soimul Maltez” unde il interpreteaza pe detectivul particular Sam Spade), fumeaza tigari umplute cu tutun, fiind departe de fumatorii prefacuti ai prezentului, care pufaie ierburi aromatice.

2

2. Apare femeia fatala.

Reprezentarea pericolului real, in multe filmele Noir, este femeia cu un trecut misterios, cea care il seduce pe protagonist intr-o masinatiune machiavelica, bazata pe motive nestiute de personaje, decat atunci cand este prea tarziu.

Iata in imaginea de sus, personajul Helen Grayle (Claire Trevor), “il lucreaza” pe detectivul particular Philip Marlowe (Dick Powell), in filmul “Murder, My Sweet” din 1944.

3

3. Personajele au nume excelente.

In filmul “Poison Ivy”, personajul numit Lemmy Caution (Eddie Constantine) si Carlotta de La Rue (Dominique Wilms), apar intr-un schimb de focuri cu banda lui Rudy Saltierra. Numele personajelor nu pot fi mai bune de atat, si sa nu uitam de Gwen Dulaine, interpretata de Mamie Van Doren in “High School Confidential” (1958) si “Mike Hammer” din seria cu acelasi nume (1956-59).

4

4. Exista viziune cinematografica curata si frumoasa.

Toti regizorii stilului Noir s-au folosit de locatii de filmare foarte bine alese. Cineastii perioadei clasice Noir se jucau cu umbre si unghiuri de filmare obscure, asa cum o fac in filmul “Foreign Intrigue” (1956).

Mai sus, se poate vedea tema vizuala a scenei unde personajul principal nu se deosebeste cu nimic de celelalte personaje din cadru. Dave Bishop (Robert Mitchum), este acuzat de crima, iar martorii sunt vecinii sai de scara.

5

5. Afara este ceata.

Da. Ceata este o adevarat piatra de temelie pentru filmele Noir, una care nu a trecut testul timpului, dar mai apare din cand in cand prin filmele Neo-Noir. Pana la urma, personajele Noir de unde sa apara? Sa coboare dintr-o masina? Sa le vedem cum vin pe strada tocmai de la intersectie?

Nu. Ele ies din ceata ca si cum ar fi venit de nicaieri, ca si cum ar fi create din vapori ce se amesteca cu bruma noptii. Ele apar pur si simplu. Merg 2 metri si au ajuns langa tine, cand nu este nimeni pe strazi iar ochii iti sunt furati de razele lunii.

Putem vedea ceata noptii in finalul apoteotic din “Casablanca” (1942), sau “The Big Combo”, cand Susan Lowell (Jean Wallace) si Detectivul Leonard Diamond (Cornel Wilde), ies dintr-un hangar si intra in ceata vesnic prezenta a filmelor Noir.

Sper ca v-a placut tot ce v-am scris aici si sper sa urmariti cateva dintre aceste filme.

Pe curand…

 

1 COMMENT

Comments are closed.

Actualitate

Maraton teatral la Palatul Bragadiru – Sala Teatrului Godot în luna ianuarie

Anul începe cu un extraordinar maraton teatral la Palatul Bragadiru. Captivantul program debutează în 12 ianuarie cu avanpremiera „Testosteron”,...

L.O.S.T.a lansat noul album, „Scars of Tomorrow”

După 21 de ani de activitate, trupa L.O.S.T. a lansat cel de-al patrulea album, intitulat “Scars of Tomorrow”, prezentat...

Tenorul Ştefan von Korch începe anul în “Carmina Burana”, pe 17 ianuarie la Filarmonica de Stat Transilvania din Cluj Napoca

După un sezon de sărbători cu apariţii la Filarmonica din Târgu-Mureş şi Timişoara, dar şi la Teatrul Naţional de...

Spectacolul concert de mare succes „Musical Evolution” se reia la Teatrul Naţional de Operetă şi Musical „Ion Dacian” pe 18 şi 19 ianuarie

„Musical Evolution” –  grandiosul spectacol concert ce a avut premiera, cu casa închisă, în cadrul Festivalului "Ion Dacian" din...

Tenorul Ştefan von Korch dezvăluie toate faţetele iubirii în concertul “Love Story” pe 13 februarie la Teatrul Naţional de Operetă şi Musical “Ion Dacian”

În luna iubirii, îndrăgitul tenor Ştefan von Korch aduce acorduri romantice pe scena Teatrului Naţional de Operetă şi Musical...

Monopera „Vocea umană” va avea premiera la Teatrul Național de Operetă şi Musical „Ion Dacian” pe 6, 7 şi 8 februarie

Un nou spectacol concert plin de emoție și intensitate dramatică completează repertoriul Teatrului Național de Operetă și Musical "Ion...

Ce mai este nou?Citeste
www.roevents.ro

Recomandările redacțieiStiri
www.roevents.ro