Adina & Vali
Ora 4.30 in dimineata zilei de 28.07.2023. Nu e nevoie ca alarma sa sune prea mult. Nu suntem deloc persoane matinale, dar astazi este o zi speciala. Am asteptat-o un an…. Lasam in urma Bucurestiul, un an cu multe provocari si incercari si ne indreptam cu multa bucurie, vise si multe asteptari spre Sibiu: o noua editie a Artmania Festival ne asteapta.
Regasim cu drag centrul vechi al Sibiului cu atmosfera sa calda, primitoare, incarcata de istorie. Ne invartim ceva vreme dupa un loc de parcare, greu de gasit, timp in care salutam deja in stanga si in dreapta prieteni mai vechi si mai noi.
Precum copiii mici, nerabdatori, lasam bagajele si primul drum este in Piata Mare. Totul este pregatit. Cu bucurie exuberanta ne luam cuminti bratarile de acces si mai imbratisam un rand de prieteni.
Ediţia din acest an a festivalului Artmania, cea de-a saisprezecea, este realizată cu sprijinul Granturilor SEE 2014 – 2021 in cadrul Programului RO-CULTURA. Granturile SEE reprezintă contribuţia Islandei, Principatului Liechtenstein şi Regatului Norvegiei la reducerea disparităţilor economice şi sociale în Spațiul Economic European şi la consolidarea relaţiilor bilaterale cu cele 15 state beneficiare din estul şi sudul Europei şi statele baltice.
Astfel, timp de 3 zile, pe langa concertele sustinute de cele 14 trupe internaţionale şi din România, pe cele 2 scene amplasate in Piata Mare, se deruleaza o serie de evenimente culturale intr-un spatiu comod, confortabil, discret amenajat in Piata Huet, invecinata cu Piata Mare, – de la ritualuri, prelegeri despre mitologia nordică, până la concerte si proiecţii de filme norvegiene.
Ne-am mutat apoi la scena mica (Voice of Odin Stage) pentru a urmari concertul de instrumental progressive metal al romanilor de la Asemic, ca apoi, sa revenim la scena mare pentru mult asteptatii Pain of Salvation. Suedezii au revenit pe scena mare a festivalului dupa 7 ani, aducand in fata publicului ultimul lor album – “Panther”. Aratosi, simpatici, energici, iubiti de public, intr-un permanent dialog cu acesta, intr-un concert demn de o formatie care de apoape 30 de ani este in fruntea formatiilor de rock progresiv. Ne-au incantat cu Restless Boy, Accelerator si Wait de pe noul album (Panther), dar si cu hit-uri mai vechi – The Perfect Element, Meaningless, Reasons.
Vocea lui Odin (Voice of Odin Stage) a fost luata cu asalt apoi de simpaticii si energicii brasoveni de la W3 4R3 NUM83R5, care au incalzit atmosfera festivalului pentru capul de afis din seara de vineri – Emperor. Fani sau nu ai black metal, headliner-ul din prima seara a festivalului a adus bucuria intalnirii cu o trupa indelung asteptata in Romania. Infiintata in 1991 în Notodden, Norvegia de către Vegard “Ihsahn” Tveitan și Tomas “Samoth” Haugen, formația a creat subgenul symphonic black metal și este considerată a fi una dintre cele mai influente și copiate formații black metal. Ne-am bucurat de profesionalismul desavarsit al artistilor, de oportunitatea de a fi martori la prima lor aparitie scenica in Romania, pandind din umbra inflexiuni ale vocii colosale ale lui Ihsahn, tanjind in taina la audienta pieselor pe care le sustine cu formatia eponima Ihsahn.
N-am fost prea inpirati in a ne cauta un loc ideal in Piata in care sa si vedem, dar sa si regasim sunetul formatiei pe care il stiam de acasa. Abia in a doua seara a festivalului am descoperit locurile din care se auzea cel mai bine in Piata. Ramanem cu regretul de a nu fi fost suficient de inspirati sa ne mutam in cautarea unui loc din care sa fi auzit asa cum ne doream. Spunem ca ramanem cu regretul, pentru ca spatiul de concert a fost foarte generos, in sensul ca, in toate serile, a fost loc suficient sa te strecori si pana in fata, dar si sa te retragi, ori sa cauti locuri din care sa vezi bine, sa si auzi clar, si sa nu stai inghesuit.
Au existat standuri de vin si bauturi spumoase, cafea si ceai, mancare pentru vegani si non vegani, in oferte relativ variate si preturi decente pentru un festival. In cadrul ARTmania Festival 2023, modalitatea de plată pentru produsele și serviciile oferite în cadrul evenimentului au fost Tag-urile Payvent, sub forma unor carduri. Exceptand o mica aglomeratie la inceput de festival, cardurile au putut fi achizitionate, incarcate, respectiv recuperata valoarea necheltuita foarte facil. Util este faptul ca oricand aveai posibilitatea verificarii disponibilului avut pe card, atat la puntele de vanzare, cat si la punctele de emitere/incarcare carduri.
Cortul de merchandise a fost permanent aglomerat, iar tricourile festivalului cu headlinerii s-au epuizat imediat. Alaturat acestuia ne-a ispitit (rau) standul de muzica cu viniluri si cd-uri si cortul Carturesti, axate in mod special pe albume ale trupelor care au cantat in festival. Standurile au functionat si peste zi, cand arealul festivalului era deschis, accesibil tuturor – trecatori, curiosi, turisti…
Nu ne-am putut abtine a doua zi sa nu tragem cu ochiul la sound check si la Meet and great -ul formatiei TesseracT. De mult nu am vazut doi oameni mai fericiti ca cei doi mexicani care au obtinut autografele membrilor trupei favorite – TesseracT – pe steagul mexican.
Seara a doua a inceput cum nu se putea mai bine cu concertul trupei de avant-garde progressive metal – Vulture Industries. Dornici sa ii revedem si curiosi in ceea ce priveste reprezentatia solistului Bjornar Nilsen am fost rasplatiti peste masura . A fost carismatic, creativ, expresiv si dornic de interactiune cu publicul. Am savurat fiecare moment al celor aproape 55 de minute cat norvegienii au stat pe scena. Un fel de a spune, pentru ca, evident ca Bjornar a coborat in Piata, a dansat cu publicul, a cantat sustinut de public pe gardul ce desparte foto pit-ul de public, de unde s-a intors pe scena fluturand steagul Romaniei daruit din public – obicei mai vechi al unui fan fidel al festivalului.
Dupa o scurta pauza, care ne-a facut sa ne gandim la trupa care, din pacate, nu a putut participa la festival – White Walls, am fost rechemati spre scena mare de un anunt insistent al headliner-ului din aceasta seara – mult asteptatii Porcupine Tree– cum ca spectacolul din aceasta seara este unul phone free. Recunosc ca, in ultimii ani, a devenit foarte obositor sa astepti ca cei din fata ta sa termine de fotografiat/filmat ca sa te poti bucura mai departe de ceea ce se intampla pe scena.
Nu pot sa scriu decat ca a fost frumos, dar a lipsit ceva…Drept pentru care, pe drumul de intoarcere de la festival, pe dealurile inverzite dintre Sibiu si Sighisoara, in drum spre cetatea Biertan, locul nostru drag dintre cele doua festivaluri pe care le iubim – Artmania si Rockstadt – am ascultat din nou Porcupine Tree. Parca alta atmosfera, parca altfel intra muzica… sa nu fie oare genul de muzica de ascultat noaptea?! E doar o parere subiectiva, am cunoscut plimbandu-ne prin centrul vechi un cuplu de new-york-ezi, de origine indiana, veniti la festival special pentru Porcupine Tree, asta dupa ce fusesera si la concertul anterior sustinut de trupa cu cateva zile inainte. Si apropos de straini, anul acesta am avut impresia unei diversificari a publicului obisnuit. Mult mai multi straini, ceea ce ne-a bucurat, si cumva arata masura in care festivalul creste, se dezvolta. Aceasta poate si pentru ca organizatorii festivalului impreuna cu sponsorii si partenerii au creat o atmosfera relaxanta, un spatiu de concert generos, kids friendly, cu zone de pufuri si divese activitati antrenante/relaxante – video booth, roata norocului, versiunea VR a jocului ”Air Guitar”, slot cu premii.
Act for Tommorow a fost si ea prezenta in Piata Mare instaland puncte de colectare si premiere in cadrul festivalului si vorbind participantilor despre importanta colectarii selective, modalitati de a avea grija de mediul inconjurator si protejarea si utilizarea corecta a resurselor.
Revenind la “resursele” noastre, ziua a treia de festival a inceput cu emotii. A plouat intens, pana aproape de aparitia pe scena a suedezilor de la Port Noir. Tot rock progresiv – amprenta clara a acestei editii a festivalului.
Nerabdare mare pentru Haken. Foarte asteptat show-ul londonezilor, care au mai participat la festival si in 2018. Revenim la rock progresiv si ascultam piese noi, de pe albumele lansate intre cele doua intrevederi cu publicul roman – Virus (2020) si Fauna (2023), dar si piese mai vechi, pe care le regasim si pe setlistul din 2018. Sunt pentru a 3 x in romania
Am apreciat faptul ca politica festivalului a permis accesul gratuit persoanelor cu dizabilitati si insotitorilor acestora, dar mai ales am apreciat faptul ca si aceste persoane au accesat facilitatea oferita. Cum de asemenea am admirat parintii care, favorizat de faptul ca intrarea copiilor sub 10 ani a fost gratuita, au preferat sa vina insotiti de ei la eveniment, copii care evident erau obisnuiti cu genul de muzica promovat de festival si care au dat un aer proaspat atmosferei.
Am avut timp sa observam si faptul ca, desi fumatul era permis in zona de concerte, fiind in spatiu public deschis, totusi, nu s-au aruncat pe jos chiar toate chistoacele tigarilor care au fost fumate. Felicitari celor care isi arunca chistoacele la cosul de gunoi (si ele tot gunoaie sunt, ba chiar foarte toxice) si de doua ori felicitari celor care, inainte sa-si aprinda o tigara in mijlocul unei multimi, se gandesc de doua ori si amana momentul. Dislike celor care considera ca e un drept al lor sa-ti sufle cu nonsalanta fumul in nas pe principiul ca legea permite – “nu-mi pasa ca tot ce-a fost in plamanii mei este acum pe fata ta si urmeaza sa fie si in plamanii tai”. M-am exprimat elegant.
Norvegienii ne-au invitat pe toti la gura focului, creind atmosfera vetrei satului viking prin intermediul proiectiilor video de pe scena, pe niste panze texturate speciale. Foarte frumoasa, calda si primitoare atmosfera, in ciuda ploii de afara. Instrumente istorice si traditionale nordice, cum ar fi: tobe din piele de cerb, flaut, kraviklyra, tagelharpa, harpa de gura, cornul de capra si alte instrumente, insotite de sunete din natura ce au legatura cu acestea: copaci, pietre, sunete de animale, apa, foc si multe altele, ne introduce incet, incet in ambianta muzicii nordice vechi. Sufletele se linistesc, suntem martorii unor ritualuri si traditii vechi care ne fac pe fiecare sa ne intoarcem catre sine.
Atmosfera traditionala nordica creata pe scena se continua si in public. Foarte multi fani ai trupei au venit costumati in stil nordic, unii cu horn-uri, coarne, in stil viking, fiecare cum a simtit sa traiasca atmosfera trupei favorite. Desi ploua zdravan, si deja era noapte si destul de rece, unul dintre fani traia muzica la bustul gol, dezvelind un superb tatuaj cu un urs feroce in pozitie de atac.
Cu multa caldura, Einar Selvik ne vorbeste despre importanta redescoperirii, mentinerii traditiilor si, in general, a lucrurilor bune care au fost si care nu mai sunt, ori sunt pe cale sa dispara. Foarte delicat si intelept ne reaminteste faptul ca nu este mai buna, mai valoroasa sau mai importanta o traditie, ori o cultura fata de alta, important este sa ne regasim si sa nu uitam sa simtim, sa interactionam, sa comunicam, sa ne redescoperim. “Cantati cu copiii vostri!” cel mai frumos si cel mai plin de sens indemn pe care l-am auzit de multa vreme incoace.
Am ajuns la clasicul “Oare asta e felul vostru de a spune ca mai doriti inca un cantec?”, felul specific in care Einar Selvik ne instiinteaza ca povestea se apropie de sfarsit.
O poveste frumoasa spusa de cei de la Wardruna, simtita din plin, cu tot sufletul, in aceasta seara, traita si inteleasa net superior mai bine decat acum 4 ani cand aceeasi trupa a concertat in plina zi, pe lumina, intr-o Piata agitata, cu un public care nu a avut rabdarea introspectiei.
Spectacolul se incheie cu „Helvegen”, un cantec despre moarte, despre amintirea acelora care nu mai sunt, despre durerea lasata de disparitia celor dragi si despre puterea de a trece peste si de a purta in suflet ceea ce a fost si nu mai e.
Apoi trupa paraseste scena, lasandu-ne singuri cu Einar si lira sa – voce si instrument, la fel ca in vechime, pun capat spectacolului Wardruna si editiei ARTMania 2023.
Nu prea ne vine sa parasim Piata. Ne miscam lent, greoi. Mai vrem! Ne prefacem ca mai avem de vorbit ceva important cu prieteni si ne miscam incet prin Piata. S-a terminat. Partea buna este ca vom reveni la anul.
Ne-am tot gandit, in fiecare seara a festivalului – pur si simplu nu te poti abtine, privind cum defileaza diverse tricouri cu tot felul de trupe favorite ale spectatorilor – la urmatoarea trupa pe care ai vrea sa o vezi in Piata Mare “daaa, as vrea sa revad aici show-ul celor de la Solstafir. Sigur, si pe cei de la Dark Tranquillity as vrea sa ii revad aici. Rammstein?…Gojira…Wow! Cum ar fi?! Black Label Society? Mmmm… Breaking Benjamin?…Voi la ce v-ati gandit cat ati fost acolo?
Sa ne vedem cu bine la anul!
Galerii foto : Valentin Diaconescu (Dieratte)